Grou pakt winst op thuiswater

Het publiek was weer in grote getale naar het wedstrijdwater bij Grou gekomen. Daar werden zij getrakteerd op een fantastische openingswedstrijd van het SKS kampioenschap 2017. Douwe Azn. Visser zeilde met zijn skûtsje het Doarp Grou van de zevende naar de eerste plaats. ‘”Glorieus”, oordeelde de schipper na afloop. “Met die vlagerige wind hier bij Grou weet je ‘de wedstrijd is nooit gewonnen of verloren’. Geweldig!”

Het publiek in grote getale op de dijk bij Grou

De traditionele sleep van de veertien skûtsjes

Tradities staan hoog in het vaandel bij de SKS en dus was voorafgaand aan de wedstrijd de sleep van de veertien skûtsjes vanaf het Houtstek naar het wedstrijdwater. Iedere skûtsjeliefhebber geniet van dit moment en aan boord van de skûtsjes valt de spanning op de gezichten van de teams af te lezen.

Grouster supporters voor Douwe Azn. Visser en zijn team

De schippers verschenen gretig aan de start en dat resulteerde in eerste instantie in een algehele valse start. De skûtsjes van Sneek en Woudsend gingen ook na het tweede startschot te vroeg over de lijn, terwijl het Huzumer skûtsje verkeerd uitkwam bij het startschip waardoor ook zij met vertraging van start gingen.

Het Huzumer skûtsje in actie op de Pikmar

Het Grouster skûtsje maakte een lange bakboordslag richting de bootjes en vroeg vervolgens ruimte voor de wal aan Akkrum en Lemmer, die hierdoor overstag moesten. Dirk Jan Reijenga (Joure) koos voor andere slagen in het kruisrak en verscheen verrassend als eerste bij de bovenste ton. Debutant Sytze Brouwer (Heerenveen) zeilde als tweede de Tynje in, gevolgd door Auke de Groot (Stavoren). Die mooie positie kon Heerenveen niet vasthouden; het finishte uiteindelijk als zesde.

Debutant Sytze Brouwer op het Heerenveenster skûtsje Gerben van Manen

Klaas Westerdijk, debuterend schipper op het skûtsje d’Halve Maen, liet zich ook de hele middag verrassend van voren zien. Lange tijd streed hij met Lemmer om de tweede plaats, maar finishte op een prima vierde plek. Joure leek op weg naar een onbedreigde overwinning, maar de Grousters bleken aan een flinke opmars bezig. Vanaf een zevende plaats klommen zij na twee routes zeilen al naar de tweede plaats.

D'Halve Maen strijdt mee om de voorste plaatsen

D’Halve Maen strijdt mee om de voorste plaatsen

Bij de boei vlak voor het ingaan van de Tynje moest Douwe Azn. Visser, over bakboord, wijken voor Joure. De rode protestvlag verscheen in het want van Grou. Er volgde een spannende strijd om de eerste plaats, die de Grousters wonnen. Waarna de rode vlag vlak voor de finish weer verdween. “We zijn net begonnen, dan wil je niet gelijk met een protest beginnen,” was de uitleg van de winnende schipper.

Bakboord-stuurboord-situatie tussen Grou en Joure

Het Lemster skûtsje in de achtervolging op Joure en Grou

In de middenmoot werd gestreden om elke positie. Huizum, Sneek en Earnewâld wisselden regelmatig van positie. Uiteindelijk finishte regerend SKS kampioen Sneek als achtste voor Johannes Hzn. Meeter (Huzum). Debutant Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) zeilde in het achterveld. Even kwamen de Leeuwarders als elfde om de boei, maar zakten toch weer terug naar de laatste positie. Jaap Lzn. Zwaga (Langweer) wist de achtste plaats vanuit de start niet te behouden en finishte als dertiende.

Het skûtsje Rienk Ulbesz (Leeuwarden) in het achterveld

'Tútsjes' voor de winnende schipper, Douwe Azn. Visser (Grou)

‘Tútsjes’ voor de winnende schipper, Douwe Azn. Visser (Grou)

Het Jouster skûtsje finishte met een rode vlag in het want. Dit protest zou gevolgen kunnen hebben voor de uitslag. (Zie ook: Persbericht SKS)

Maandag (7 augustus) zeilen de skûtsjes bij De Veenhoop.

Onderstaand de startvolgorde:

1. D’Halve Maen