Grou SKS kampioen 2018; dagwinst voor d’Halve Maen

De ontknoping van het SKS Kampioenschap 2018 is in jaren niet zó spannend geweest. Maar liefst zeven skûtsjes hadden voor aanvang van de slotwedstrijd op de Snitser Mar nog zicht op het eindpodium. Maar het ging natuurlijk om die ene plaats: die van SKS kampioen. Na twee weken zeilen werd het kampioenschap pas in de laatste meters beslist. Douwe Azn. Visser (Grou) behaalde op ongeëvenaarde wijze zijn vijfde kampioenschap.

Spanning vlak voor de start, de skûtsjes zochten hun ideale startpositie. Met een schone start begon de apotheose van dit kampioenschap. Grou en Earnewâld kozen voor een onderinse start, terwijl Heerenveen en Akkrum hoger van start gingen. Leeuwarden, Súdwesthoek en Lemmer lagen helemaal bij de startkotter.

In het kruisrak was het zoeken naar de vlaagjes. De nummer twee in het klassement, Douwe Azn. Visser (Grou), draaide over stuurboord nog net vóór Drachten en pakte de leiding. Langweer vond precies een gaatje tussen deze twee en kon als tweede om de boventon. Klassementsleider Heerenveen volgde op de zesde plek vlak achter Earnewâld. De nummer drie van het klassement Akkrum volgde als achtste.

Opnieuw drukte bij de onderton. Dankzij de stuurmanskunsten van de schippers verliep alles zonder problemen. Toch enkele wisselingen na het tweede rak. D’Halve Maen passeerde Langweer en Heerenveen wist Earnewâld achter zich te laten. Leeuwarden zakte terug ten voordele van Lemmer en Huzum. In het tweede kruisrak opende Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) de aanval op de koppositie van Grou en rondde hij als eerste de tweede boventon.

Ook Heerenveen schoof opnieuw een plekje naar voren en kwam als vierde achter Drachten om de boei. Langweer lag nu vijfde, gevolgd door Joure op de zesde positie. Johannes Hzn. Meeter (Huizum) kwam vanuit het achterveld naar voren; van twaalf naar negen. Leeuwarden viel terug naar de laatste plaats.

In het voordewindse rak leek de wind iets af te zwakken, maar d’Halve Maen behield de leiding. De Grousters volgden als tweede en op anderhalve minuut lagen de Drachtsters. Het Heerenveenster skûtsje de Gerben van Manen hield stand op de vierde positie met ruim een minuut voorsprong op zijn achtervolgers Langweer, Joure en Earnewâld. Zo ontstonden verschillende groepjes verspreid over de Snitser Mar.

Terwijl de rekenaars druk bezig waren met virtuele klassementen, probeerden schippers en bemanningen er op het water alles aan te doen om naar voren te komen. Zo zette Grou opnieuw de aanval in en zagen we d’Halve Maen in het kruisrak achter de Grousters langs gaan. Zou de ervaren Douwe Azn. Visser (Grou) inderdaad als eerste de boei kunnen ronden? Jawel, en ook Jeroen Pietersma (Drachten) deed goede zaken en passeerde d’Halve Maen.

Heerenveen zeilde zijn eigen koers en kreeg aansluiting bij de top 3. Na het voordewindse rak draaide Sytze Brouwer direct om de boei en besloot niet achter Grou, Drachten en d’Halve Maen aan te zeilen. Logisch, want een schipper met titelaspiraties kiest voor het avontuur. Grou kon met moeite de boei ronden en Drachten kwam tot op de kont van de Grousters. Een fantastische slag van Heerenveen, want zij rondden als derde de bovenste ton. Wat een slotwedstrijd!

Als een duveltje uit een doosje neemt d'Halve Maen de leiding

Als een duveltje uit een doosje neemt d’Halve Maen de leiding

Na het voordewindse rak volgde Heerenveen eerst zijn voorgangers, maar koos opnieuw een andere koers. Drachten draaide mee, terwijl Grou de stuurboordslag langer afmaakte. Als een duveltje uit een doosje was daar opeens ook d’Halve Maen weer en ging opnieuw naar de leiding. Grou als tweede en Heerenveen draaide als derde precies voor Drachten. Om 15:55 uur verscheen de afkortvlag in het want van de startkotter: op naar de absolute finale van dit kampioenschap!

De vier koplopers op weg naar de laatste onderste ton

Wat vlak voor de finish gebeurde, moet je gezien hebben, wil je het geloven. Om kampioen te worden moest er voor Grou nog één skûtsje tussen hen en Heerenveen. Met een tactische meesterzet zochten de Grousters Heerenveen op en lieten hen een lange stuurboordslag maken. In de tussentijd kwam Drachten dichterbij. D’Halve Maen pakte de dagprijs en Grou finishte als tweede. Doordat Drachten nog nét voor Heerenveen over de finish ging, behaalden Douwe Azn. Visser en zijn Grouster bemanning de SKS titel 2018!

Grou dwingt Heerenveen een lange stuurboordslag te maken

Klaas Westerdijk (d'Halve Maen) pakt zijn eerste overwinning als SKS-schipper

Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) pakt zijn eerste overwinning als SKS-schipper

Het publiek was in grote getale naar het Starteiland gekomen en zag dat de nummers 1, 2 en 3 van het eindklassement, Douwe Azn. Visser (Grou), Sytze Brouwer (Heerenveen) en Pieter Ezn. Meeter (Akkrum), op het voordek van It Doarp Grou werden gehuldigd.  Het Sulveren Skûtsje werd namens SKS hoofdsponsor Friese Rabobanken door dhr. Rients Schuddebeurs overhandigd aan de SKS Kampioen 2018: Douwe Azn. Visser.

Sytze Brouwer (Heerenveen) - Douwe Azn. Visser (Grou) - Pieter Ezn. Meeter (Akkrum)

Sytze Brouwer (Heerenveen) – Douwe Azn. Visser (Grou) – Pieter Ezn. Meeter (Akkrum)

Volop belangstelling voor de SKS kampioen 2018

Morgenavond om 20:00 uur is in Grou de huldiging van het Grouster skûtsje.

Foto’s: Martin de Jong (Meer foto’s volgen later…)