Grou wint openingswedstrijd op thuiswater

Traditionele sleep, hectische start op het Pikmar, averij voor Lemmer, laveerkunsten in de smalle Tynje en winst op thuiswater. Dat waren de ingrediënten voor een fantastische openingswedstrijd van het SKS kampioenschap 2011 waarin Grou als winnaar de finishlijn passeerde.

Grou had een geweldige start en versloeg in de eerste slag d'Halve Maen

Net als vorig jaar werd er dankzij een noordwestenwind, kracht 3-4, gestart op het Pikmar. Door de krappe ruimte voor de veertien skûtsjes liep de eerste startprocedure uit op een massale valse start. Nadat de wedstrijdcommissie Grou de startlijn iets had aangepast verliep de 2e start reglementair. Heerenveen was als enige te vroeg over de startlijn en moest opnieuw starten.

Heerenveen kwam door valse start achterin de vloot

Schipper Johannes Meeter van het Lemster skûtsje kwam vrij snel na de start al in een positie terecht waar hij liever niet wilde zitten. “Dat was allemaal een hectische bedoeling,” vertelt Meeter. “Toen we eruit probeerden te komen lagen we over bakboord en klapte Bolsward, die over stuurboord lag, op de opstekker.” Met als gevolg dat de Lemsters deze eerste wedstrijd moesten staken met averij.

Averij voor het Lemster skûtsje

Grou had een geweldige start en versloeg direct in de eerste slag d’Halve Maen met debutantschipper Berend Mink aan het helmhout. Daarna kozen de Grousters het ruime sop en wisten ze de rest van de vloot achter zich te houden. It Doarp Grou, d’Halve Maen en de Sneker Pan vormden een kopgroepje dat een voorsprong pakte op de overige skûtsjes en met elkaar streden om de eerste plaats. Maar ook in de middenmoot werd een enorme strijd geleverd waarbij met name in De Tynje staaltjes van zeilen op het hoogste niveau te zien waren.

Grou kiest het ruime sop

Regerend SKS kampioen Heerenveen maakte na de valse start een opmars in het veld en eindigde op een zevende plaats. Door de aanvaring tussen Bolward en Lemmer moest It Doarp Huzum uitwijken en kwam het in het achterveld terecht. Van daaruit werd jacht gemaakt op o.a. Langweer en Drachten, maar deze wisten hun posities te behouden. De Súdwesthoek verspeelde een paar plaatsjes, maar zat met een zesde plaats knap voorin.

D'Halve Maen in achtervolging op Sneek en Grou

Súdwesthoek in de slag met Joure

Lange tijd leek Grou soeverein de wedstrijd te gaan winnen, maar de apotheose ontpopte zich tot een strijd tussen de neven Douwe Visser van Grou en Douwe Visser van Sneek. De laatste kwam steeds dichterbij de koploper en bij het uitkomen van De Tynje was nog niet te zeggen wie zou winnen. Schipper en bemanning aan boord van It Doarp Grou hielden het hoofd koel en pakten uiteindelijk verdient de winst op eigen wedstrijdwater. Nipt gevolgd door de Sneker Pan en d’Halve Maen die verrassend als derde eindigde.

Concentratie aan boord van de Sneker Pan

Douwe Visser (Grou) houdt z'n neef goed in de gaten

Duizenden mensen langs de kant en op het water volgden de verrichtingen van de skûtsjes. Maar ook via internet werd weer veelvuldig gebruik gemaakt van het Track & Trace systeem. Helaas liep het mobiele netwerk soms vast, mede doordat men de mobiele telefoon tegenwoordig niet alleen meer gebruikt voor het bellen. Mogelijk dat ook het ontbreken van de verbinding via Smilde een rol heeft gespeeld bij de extra belasting van het netwerk. Toeschouwers aanwezig op de wedstrijdlocatie worden verzocht geen gebruik te maken van de mobiele verbinding voor Track & Trace.

Duizenden mensen langs de kant bij de openingswedstrijd

Na afloop van de wedstrijd ging de jury in beraad om de protesten te behandelen. Lemmer had protest tegen Bolward, dat protest is toegewezen. Bolsward heeft doorgeprotesteerd tegen Huizum en ook dat is toegewezen, waardoor Huizum 14 punten heeft gekregen.

Definitieve uitslag openingswedstrijd Grou:
1. Grou | 0,9
2. Sneek | 2
3. D’Halve Maen | 3
4. Earnewâld | 4
5. Joure | 5
6. Stavoren | 6
7. Heerenveen | 7
8. Drachten | 8
9. Bolsward | 9
10. Langweer | 10
11. Leeuwarden | 11
12. Woudsend | 12
13. Huizum | 14
averij Lemmer *

* Lemmer heeft vandaag geen klassering; de punten worden een gemiddelde van alle overige wedstrijden. Dit komt doordat Lemmer de wedstrijd niet heeft kunnen uitzeilen door averij als gevolg van een overtreding door een ander.