Heerenveen pakt ‘de dubbel’ bij Lemmer

De Lemster baai was dit kampioenschap hét domein van het team van de Gerben van Manen uit Heerenveen. Na de overwinning van gisteren, doordat Akkrum een protest verloor, wisten Sytze Brouwer en zijn bemanning opnieuw toe te slaan. “Boven verwachting”, zo omschrijft de schipper zijn droomdebuut, met tot nu toe al twee dagoverwinningen. “We halen het maximale eruit. Nu winnen we zelf, op eigen kracht. Geweldig!”

Heerenveen, Akkrum en Huizum; nrs. 1, 2 en 3 van de tweede dag bij Lemmer

De omstandigheden waren behoorlijk veranderd ten opzichte van de eerste dag bij Lemmer. Geen strandweer dit keer, maar regen en bewolking. De échte die-hard skûtsjefans zaten echter gewoon weer op de wal of lagen in hun boten langs het wedstrijdwater, in afwachting van een spektakel. Prachtig weer om te zeilen was het sowieso. Iedereen aan boord van de skûtsjes had er zin in en dat was te merken bij de eerste start. Te gretig passeerden enkele skûtsjes te vroeg de startlijn en dat resulteerde in een algehele valse start.

Toen was de vraag: Wat doen de schippers? Kiezen zij voor dezelfde strategie of gaan ze dit keer vanuit een andere positie van start? Heerenveen vond nog net een gaatje tussen Leeuwarden en Grou en kon in het midden van de startlijn met een bakboorslag beginnen. Sneek, Stavoren en Akkrum startten bovenin bij het startschip. Johannes Hzn. Meeter (Huizum) ging onderin van start en maakte een lange bakboordslag langs de wal. Allemaal verschillende keuzes. Maar welke keuze zou leiden tot de koppositie bij de bovenste boei?

Huizum bleek dit keer spekkoper en kon over stuurboord nog voor de andere skûtsjes langs. Earnewâld volgde op de tweede plaats vóór d’Halve Maen en Heerenveen. Klassementsleider Grou rondde de boventon als zevende, gevolgd door Leeuwarden, Stavoren, Sneek, Lemmer en Drachten.

Sytze Brouwer (Heerenveen) had vervolgens bij de onderton een lastige ronding doordat hij moest gijpen. Hierdoor ontstond ruimte bij de ton en heel gewaagd dook Pieter Ezn. Meeter daar met het Akkrummer skûtsje in. Bij de tweede boventon was Heerenveen de lachende derde en klom naar de tweede plaats, toen Earnewâld – over bakboord – Akkrum dwong om ruimte te geven. Door al deze perikelen achter hem bleef Huizum nog fier op kop.

Woudsend en Súdwesthoek laverend in het kruisrak

Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) zeilde een zeer stabiele wedstrijd rond de zevende/achtste plek en deed het Zwaga-motto VIOS (Vooruitgang Is Ons Streven) gelden. Lemmer daarentegen leek tijdens deze tweede dag op thuiswater de titelaspiraties te verspelen. Maar Albert Jzn. Visser gaf het niet helemaal op, want met een fantastisch kruisrak aan het begin van de derde route schoof hij drie plekken naar voren.

Het team van het Lemster skûtsje schoof met een fantastisch kruisrak drie plekken naar voren

Grou en Earnewâld in de achtervolging op Heerenveen

In datzelfde kruisrak had Huizum de koppositie aan Heerenveen moeten afstaan. De Gerben van Manen ging na een langere bakboordslag later overstag waardoor het skûtsje boven It Doarp Huzum kwam te liggen. Johannes Hzn. Meeter moest een extra slag maken om de boei te halen, terwijl Sytze Brouwer met een ‘opschieter’ de ton nog net wist te bezeilen. Ook Akkrum kon nipt Huizum voorbij en pakte de tweede plaats.

Een buienfront in de buurt van Lemmer zorgde voor een toenemende windkracht en de skûtsjes lagen soms flink plat op het water. De schotenmannen moesten behoorlijk aanpoten om de ‘wynpûsters’ op te vangen in het zeil. De Grousters wisten gedurende de wedstrijd langzaam naar voren te komen en finishten uiteindelijk als vierde voor De Sneker Pan. Huizum behield de mooie derde plaats en Heerenveen streed met man en macht om de koppositie vast te houden.

Sytze Brouwer (Heerenveen) strijdt met man en macht om de koppositie vast te houden

Akkrum maakt de slag langs het publiek op de wal

Goed tactisch zeilen van de nog jonge Heerenveenster schipper zorgde ervoor dat bij het ronden van de laatste boventon het verschil met de nummer twee was gemaakt. De bemanning maakte zich op voor opnieuw een overwinning; trommelen op de dekken en vervolgens het finishschot! Vreugde bij Heerenveen, maar ook bij Akkrum dat als tweede finishte.

Sytze Brouwer (Heerenveen) bij de prijsuitreiking in Lemmer

Morgen volgt de ontknoping van dit kampioenschap op de Snitser Mar bij Sneek.