Heerenveen wint spannende strijd in Lemster baai

Het was ‘drok op ‘e Lemmer’, waar het publiek in grote getale naar de Lemster baai was gekomen om de skûtsjes te aanschouwen. En het werd een spannende strijd met de top vijf van het klassement ook als top vijf in de wedstrijd. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) leek op zijn derde dagwinst af te gaan, maar een protest van Stavoren gooide roet in het eten. Sytze Brouwer (Heerenveen) behaalde zijn eerste overwinning bij de SKS. “Het was een machtige wedstrijd! Geweldig zoals we die mannen erachter konden houden. We zijn zo goed bezig met elkaar”, klonk een super tevreden winnaar.

Schipper Sytze Brouwer (Heerenveen) ziet dat hij de 'Vissers' achter zich kan houden

Schipper Sytze Brouwer (Heerenveen) ziet dat hij de ‘Vissers’ achter zich kan houden

De eerste wedstrijddag in de Lemster baai wordt jaarlijks georganiseerd door de Leeuwarder wedstrijdcommissie. Vanwege de voorspelde zuid-zuidwesten wind, kracht 2 tot 3, had men dit keer de zuidbaan – zandloperroute – uitgelegd. Het kampioenschap loopt naar het einde en de spanning in het klassement neemt toe.

Skûtsjes kiezen hun positie voor de start

De skûtsjes kozen hun positie voor de start en probeerden, belangrijk bij dit lichte weer, met ‘gong’ de startlijn te passeren. Als eerste volgde een kort kruisrak naar de bovenboei waarin het wedstrijdveld al snel uit elkaar leek te liggen. Akkrum kwam met een onderinse start uiteindelijk over stuurboord op de boei af, terwijl Auke de Groot (Stavoren) over bakboord zeilde. Gelijk al een bakboord-stuurboord-situatie waarvan Pieter Ezn. Meeter na afloop toegaf dat hij eigenlijk fout zat. “Maar ik durfde geen andere keuze te maken, omdat ik anders de Súdwesthoek niet meer kon ontwijken.”

Bakboord-stuurboord-situatie tussen Stavoren (links; met zeil over bakboord) en Akkrum

In het voordewindse rak ontstonden verschillende loefduels en kwamen de skûtsjes weer dichter bij elkaar. Akkrum kon nog als eerste om de onderste ton, gevolgd door Heerenveen, maar daarachter werd het druk. Boord aan boord rondden de achtervolgers de boei om vervolgens het tweede kruisrak in te zeilen. Heerenveen maakte een langere stuurboordslag dan Akkrum en zeilde vervolgens over bakboord op de tweede boventon af. Akkrum kwam enigszins stil te liggen en Sytze Brouwer (Heeerenveen) pakte de leiding over. Ook Stavoren rondde voor Akkrum de boei.

Heerenveen aan de leiding in de wedstrijd

Earnewâld wist in het tweede kruisrak maar liefst vier plekjes naar voren te komen, terwijl klassementsleider Grou juist van de zesde naar de tiende plek zakte. Maar Douwe Azn. Visser (Grou) zette opnieuw de aanval in en wist binnen enkele rakken alweer de aansluiting met de koplopers te krijgen. Earnewâld zeilde met pieken en dalen, want na het voordewindse rak konden zij de ton niet bezeilen en moesten vervolgens als laatste in de rij aansluiten.

Gerhard Pietersma (Earnewâld)

Ook voorin ging de strijd onverminderd door. Akkrum knokte zich terug naar de koppositie en Heerenveen wist knap de tweede plaats te behouden. Daarachter ontvouwde zich een strijd tussen de Vissers. Beide Douwe’s (Sneek en Grou) en Albert (Lemmer) duelleerden met elkaar om de derde plek. Windschiftingen en wind die zo nu en dan ‘inkakte’ zorgden ervoor dat niemand zeker was van zijn positie.

Het voordek van het Grouster skûtsje

De broers Douwe (Sneek) en Albert (Lemmer) Jzn. Visser

Het publiek genoot van deze spannende strijd. Achterin de vloot zeilden Woudsend, Drachten en Leeuwarden. Op kop van de wedstrijd vergrootte Akkrum zijn voorsprong en passeerde na drieenhalve route zeilen als eerste de finish. Heerenveen wist met succes de aanval van zowel Sneek als Grou te pareren en finishte als tweede. De vlag kon weer in top van het skûtsje de Gerben van Manen uit Heerenveen. Maar was het voor een tweede of een eerste plaats? Dat moest na de finish nog worden afgewacht.

Het protest van Stavoren tegen Akkrum werd toegewezen en dus behaalde Heerenveen zijn eerste dagwinst en doet het volop mee in de strijd om het kampioenschap. Akkrum kreeg 13 punten, net als Langweer dat zich voor deze wedstrijd had afgemeld bij de wedstrijdcommissie.

Foto’s: Martin de Jong