Historische openingswedstrijd Grou

Spanning van start tot finish, enthousiast publiek en prachtig laverende skûtsjes in de Tynje. De toon van de wedstrijd werd gezet door Johannes Meeter (Langweer), Auke de Groot (Súdwesthoek) en Pieter Meeter (Akkrum), want deze openingswedstrijd bij Grou was historisch. Echt een wedstrijd die niet snel vergeten zal worden. Skûtsjes die vooraan werden verwacht, lagen achterin het veld. Langweer behield lange tijd de koppositie, zakte terug naar de derde plaats en op de finish ging het toch met de dagwinst ervandoor.

Langweer pakte vlak voor de finish de koppositie weer terug

De routebespreking werd ’s ochtends traditiegetrouw begonnen met de weersvoorspelling van Piet Paulusma. Zuidoosten wind kracht 3 tot 4 en mogelijk later op de middag afnemend. Dat betekende dat de wedstrijdcommissie Grou koos voor wedstrijdroute D met de start op de Wide Ie aan de zijde van de Sitebuurster Ie. Misschien wat ver weg van het talrijke publiek, maar wat heeft men uiteindelijk kunnen smullen van een prachtige wedstrijd met een fantastisch kruisrak vanaf de Pikmar door de Tynje.

De schippers waren gretig bij de eerste start en dat resulteerde in een algehele valse start. Bij de tweede poging leek iedereen wat meer afstand tot de startlijn te houden, maar Joure was toch te vroeg en moest opnieuw van start. Dat gold ook voor Huizum en Lemmer die de startton hadden geraakt. Langweer was razend goed uit de startblokken gekomen en Johannes Meeter wist in één lange slag naar de bovenste boei te zeilen. Hij pakte de koppositie voor Akkrum en de Súdwesthoek.

Op weg naar de Tynje breidde Langweer de voorsprong uit. De skûtsjes achterin de vloot wisten in het voordewindse rak in de Tynje weer aansluiting te vinden met de rest van het veld. Regerend SKS kampioen Douwe Jzn. Visser van Sneek kon echter  in die ‘gribus’ niet naar voren komen. Ook Grou, vorig jaar nog winnaar op zijn thuiswater, bleef de hele wedstrijd wat in de middenmoot hangen.

Grou zeilde op eigen water in de middenmoot

Lodewijk Hzn. Meeter van It Doarp Huzum maakte wel een geweldige opmars. Na het opnieuw starten als gevolg van het raken van de startton wisten de Huzumers al in de eerste route op te klimmen naar de vijfde positie. Uiteindelijk finishten zij zelfs als vierde. Debutantschipper Alco Reijenga van Heerenveen rondde de eerste hoge ton op de zesde plek, maar zakte gedurende de wedstrijd naar de laatste plaats. Earnewâld met schipper Gerhard Pietersma hield op de voorlaatste positie de moraal in zijn ploeg en zeilde nog zes plekjes naar voren.

It Doarp Huzum maakte een geweldige opmars

Heerenveen lag vlak na de start nog goed van voren

Terwijl de finishboeien al op de Pikmar in het wedstrijdwater lagen, vervolgden de skûtsjes de spannende strijd. Want vanaf dat moment werd de top drie nog een keer volledig door elkaar gegooid. In het laatste kruisrak zeilde Akkrum Langweer richting de wal en voer daarna over stuurboord op het bakboordzwaard van de Súdwesthoek. Furieus sprong schipper Auke de Groot nog tijdens de wedstrijd op het skûtsje van Pieter Meeter om verhaal te halen.

Incident tussen Akkrum en Súdwesthoek

De 'Langwarders' kwamen als eerste over de finish

De ‘Langwarders’ kwamen als eerste over de finish

Een bootje van de pers bracht De Groot vervolgens terug naar zijn eigen skûtsje dat inmiddels op de eerste plaats lag. De voorste drie skûtsjes bleven dicht bij elkaar en pas op de finish werd deze gedenkwaardige wedstrijd beslist. Winst voor Langweer, gevolgd door Akkrum en Stavoren. Een emotionele Johannes Meeter had een ‘hele mooie dag beleefd’, zo liet hij weten aan Omrop Fryslân.

Klik hier voor de uitslag als PDF bestand.

Foto’s: Fotopersburo Martin de Jong