Jeugdzeilen | 25-26 september 2015

Op vrijdag 25 en zaterdag 26 september is het weer zover. Dan staat het Jeugdzeilen voor jongeren van 8 tot 18 jaar weer op het programma. Op dit moment hebben zich al 50 belangstellenden opgegeven om mee te doen aan het evenement dat jaarlijks door Stichting Foar de Neiteam, IFKS en SKS wordt georganiseerd.

Dankzij zo’n 30 vrijwilligers, van jong tot oud, kunnen de jeugdige zeilers op een leuke, speelse en leerzame manier kennismaken met de geschiedenis van platbodems én met de tactiek op deze schepen. Dat begint op vrijdag met een educatieve avond in Earnewâld. Daar wordt met vier ‘boerepramen’ door nationaal park De Alde Feanen gevaren. Age Veldboom laat zien waar skûtsjes en pramen vroeger voor gebruikt werden en waar schippers van weleer met hun platbodems zoal langs zeilden.

Op zaterdag wordt vanuit Grou gestart, waar de Vrouwe Nieske – het volgschip van de Stichting Ljouwerter skûtsje – als moederschip van het Jeugdzeilen fungeert. Het is uniek te noemen dat GWS-eigenaren belangeloos hun schouwen uitlenen aan de organisatie, aangezien deze allemaal privébezit zijn. Onder deskundige begeleiding gaan de kinderen vervolgens op de Pikmar zeilen. Dat doen zij naast de elf GWS-schouwen ook aan boord van het Skûtsje It Lieuwke en een praam.

De Organisatie Jeugdzeilen bestaat dit jaar uit:

Frits Jansen

Johan Dijkstra