Joure beslist wedstrijd De Veenhoop in de laatste meters

Vooraf werd gedacht dat de wedstrijd op De Veenhoop misschien wel een saaie carrousel-silerij zou worden. Maar niets bleek minder waar. Pas in de laatste meters in het Grytmansrak werd de wedstrijd beslist. Joure gestart vanaf nummer 8 kwam als vierde de ‘finishstraat’ in en hoefde het minst ver. Daardoor klonk het eerste finishschot voor het Jouster skûtsje de Oeral Thús. Het is de eerste overwinning bij de SKS voor Rinus de Jong. “Prachtig!” zei de schipper terwijl hij een traantje wegpinkte. “Zeilen is emotie en dat komt er nu uit. Maar het was wel een beetje ‘geloksilerij’.”

SKS De Veenhoop 2022

Voorafgaand aan de rûtebesprekking gaf juryvoorzitter Henk Frankema de uitslag van de protesten die na de wedstrijd bij Grou waren ingediend. Joure verloor het protest van Stavoren en kreeg 14 punten. Het protest van Joure tegen Woudsend bleef onbeslist. Vervolgens liet wedstrijdleider Albert de Vries van commissie Drachten-De Veenhoop weten dat de wind helaas ongunstig stond voor een walstart. Na overleg met de schippers werd besloten om een sleepstart naar de Wide Ie te doen en dan finishen op nummer in het Grytmansrak.

SKS De Veenhoop 2022

Er was veel publiek op deze wedstrijd afgekomen en de sfeer zat er goed in. Op de skûtsjes die aan de wal lagen, maakte iedereen zich op voor de sleepstart. De eerste startprocedure werd afgebroken, waarna alle skûtsjes opnieuw naar de wal moesten. De tweede poging verliep goed, alle skûtsjes werden in één lange lijn naar de Wide Ie gesleept. Zodra alle skûtsjes daar aangekomen waren, begon de wedstrijd in de wedstrijd. Als bezetenen draaiden de lierenmannen aan de lieren om het zeil zo snel mogelijk omhoog te krijgen. Ook de fok moest er zo snel mogelijk bij. Leeuwarden startte van nummer 1 en had even wat problemen met de fok. Gelijk zag het de nummers 2 en 3, Sneek en Lemmer, dichterbij komen. Achterin het veld kozen Drachten, Stavoren en Woudsend ervoor om over stuurboord te starten, zo snel mogelijk weg uit de luwte.

SKS De Veenhoop 2022

Richting de eerste boei viel af en toe de wind wat weg, waardoor de skûtsjes soms wel met z’n zessen naast elkaar kwamen te liggen. Voorin had Lemmer de koppositie te pakken, gevolgd door Leeuwarden en Sneek. Bij het rondden van de boei bleken Joure en Akkrum fantastisch uit de sleepstart te zijn gekomen, net als Heerenveen en Akkrum. Ook klassementsleider Grou, herkenbaar aan de oranje wimpel aan de opstekker, was al een paar plekjes naar voren gekomen. De drie groene skûtsjes van Lemmer, Leeuwarden en Sneek zeilden op kop naar de volgende ton die voor Restaurant Ie-Sicht lag. Hier konden de toeschouwers genieten van de spanning bij de boeirondingen.

Huizum bleek de grote verliezer van het tweede rak, gestart als nummer 4 lag Johannes Hzn Meeter inmiddels op de laatste plek. Maar niets was zeker tijdens deze lastige wedstrijd. Concentratie en wat geluk met de wind waren de bepalende factoren. Joure wist inmiddels aansluiting te vinden bij de drie koplopers en daarachter volgde Akkrum met een voorsprong op Heerenveen. Vanwege het finishen op nummer was het tijdens de wedstrijd lastig te bepalen wie van de koplopers de beste papieren had. Dan leek het Joure en dan leek het Leeuwarden.

SKS De Veenhoop 2022

Willem Zwaga had namelijk de koppositie weer overgenomen en ging met een ruime voorsprong op weg naar de finish. Echter, vlak voor het Grytmansrak viel de wind compleet weg bij de Leeuwarders. Zij lagen ‘geparkeerd’ en keken gespannen achterom. Daar kwamen Sneek en Lemmer al aan, en ook Joure had de gang ineens weer te pakken. In de laatste meters wist Rinus de Jong de wedstrijd in zijn voordeel te beslissen. Albert Jzn Visser (Lemmer) werd tweede vóór omkesizzer Jappie Dzn Visser (Sneek). Terwijl bij Joure de vlag in top ging, zeilde Stavoren pas het Grytmansrak in om als twaalfde te finishen. D’Halve Maen volgde als dertiende en Huizum kon de vierde startpositie niet verzilveren en finishte als laatste.

SKS De Veenhoop 2022

Morgen volgt de wedstrijd bij Earnewâld. Daar starten de skûtsjes in omgekeerde volgorde, dus: 1. Stavoren – 2. Grou – 3. Woudsend – 4. Akkrum – 5. Earnewâld – 6. Heerenveen – 7. Joure – 8. Langweer – 9. Drachten – 10. d’Halve Maen – 11. Huizum – 12. Lemmer – 13. Sneek – 14. Leeuwarden