Joure pakt overwinning Inhaalwedstrijd

Lemmer | 30 juli 2015 – Spanning, strijd én beide klassementsleiders, Langweer en Joure, volop in de aanval. Dat kregen de skûtsjeliefhebbers, die al vroeg een plekje langs de Lemster baai hadden opgezocht, te zien. Een zandloperroute met twee mooie kruisrakken en een straffe wind, kracht 4/5, uit noordwest-west. Dirk Jan Reijenga pakte met het Jouster skûtsje de Oeral Thús de overwinning tijdens de eerste wedstrijd van de dag.

Het Jouster achterdek viert de overwinning

Deze misschien wel allesbeslissende dag van dit SKS kampioenschap begon vandaag om acht uur met de rûtebesprekking in The British Pub. Daar werd de wedstrijdcommissie Lemmer, WSV Zevenwolden, vanwege hun 150 jarig bestaan in het zonnetje gezet. Als blijk van waardering voor hun werkzaamheden kreeg zij van de SKS een scheepsbel uitgereikt.

Klokslag half elf klonk het tien-minuten-schot voor de eerste wedstrijd in de Lemster Baai. De skûtsjes zochten hun favoriete plek achter de startlijn en met name bovenin bij het startschip werd het dringen. Langweer en Grou lagen boord aan boord en direct na de start werd op beide schepen de protestvlag gehesen. Ook Joure koos voor een start bovenin, terwijl Earnewâld helemaal onderin aan de zijde van de Noordoostpolder van start ging.

Langweer en Joure kwamen als eersten bij de bovenboei die ze stuurboord moesten ronden. Ook Woudsend en Sneek konden nog precies voor de skûtsjes die over bakboord kwamen aanzeilen om de boei. Earnewâld lag wat ongunstiger en kon pas als tiende aansluiten. Nadat er één volle route gezeild was, zette Joure de aanval in. Terwijl Langweer, Woudsend en Sneek een lange bakboordslag langs de polder maakten, koos Dirk Jan Reijenga voor een stuurboordslag. Halverwege de baai ging hij overstag en zo kwam Joure over bakboord op de ton af. En daar bleek het een grandioze zet te zijn geweest, want Joure kon de koppositie overnemen.

In het tweede kruisrak van de tweede route probeerde Langweer met een stuurboordslag achter Joure weg te komen, maar aan boord van het Jouster skûtsje werd direct gereageerd. Grou, de nummer drie van het klassement, lag een beetje in de middenmoot, maar wist toch nog naar de vijfde plaats te komen. De vier skûtsjes daarvoor bleken niet meer in te halen. Joure kon dankzij het vrije zeilen uitlopen op concurrent Langweer. Daarachter deed Sneek goede zaken door met Woudsend van positie te wisselen. Met een derde plek meldde Douwe Jzn. Visser zich weer als vanouds vooraan in de strijd.

Na drie volle routes zeilde Joure onbedreigd op de finish af. Langweer finishte als tweede, zonder protestvlag, Sneek als derde voor Woudsend. De Grousters behielden wel de rode vlag in het want. En dus moesten zij na de tweede wedstrijd van vandaag naar de protestcommissie. Het protest werd niet geldig verklaard, derhalve geen wijzigingen in de finishvolgorde.