Joure wint dankzij de klok

Veenhoop 20 juli – De wedstrijd bij de Veenhoop was in feite een tijdrit, zoals wij dat bij het wielrennen kennen. Tijdens de routebespreking spraken de schippers de vrees uit dat er problemen zouden ontstaan als alle skûtsjes tegelijk het Grytmansrak uit zouden zeilen. Het woei een stevige windkracht 5 dus…

Na een apart conclaaf tussen wedstrijdleiding en schippers werd besloten tot het na elkaar starten met een tussenruimte van 30 seconden. Voor de toeschouwers wat onduidelijk maar voor de veiligheid meer verantwoord.

Toen om tien over twee het schot klonk, was het keurig hoe de schepen van wal gingen. En meteen was duidelijk wie snel was en wie niet. Ook in het hijsen van de zeilen, want dat gebeurde hier en daar minder snel dan je zou verwachten.

Veenhoop

Volgens de loting van Grou gingen de skûtsjes naar de Wide Ie in de wetenschap dat op het startschip zeven vlaggetjes waren gehesen. Naast de vijf die aan boord waren twee protestvlaggen.

Na twee ronden kwamen Grou en Drachten zo dicht bij elkaar dat een aanvaring ontstond en een opvarende van Grou overbood viel. Hij werd snel opgepikt door een juryboot. Later in de wedstrijd zou een ander bemanningslid geparachuteerd worden.

aanvaring

Na die aanvaring nam Grou de leiding over en die zou Douwe Visser niet meer afstaan. Maar… omdat de startverschillen groot waren, wilde de finish van Grou niet zeggen dat men ook als eerste zou eindigen.

Dat deed Dirk Jan Reijenga, die vanaf bordje 8 was vertrokken, dus 3,5 minuut na Drachten en 3 minuten na Grou. Een andere runner up was Jappie Meeter die vanaf de 14de plaats oprukte naar 4. Maar… wat het talrijke publiek bij Iesicht constateerde Meeter voer boven op de boei en ging niet reglementair een rondje draaien. En als er nog een ander skûtsje hem tot de manoeuvre had gedwongen, maar er was niemand in de buurt.

Er waren meer overtredingen: een bakboord stuurboord tussen Jeroen Pietersma met zijn oude leermeester Douwe Visser (Sneek). De laatste liet hem maar gaan, geen zin hebbend in de gang naar de protestkamer, maar Sneek moest wel met de kop in de wind om een aanvaring te voorkomen.

Desondanks geen enkel vlaggetje in het want bij de finish. Wel verwachtingsvolle gezichten met betrekking tot de uitslag. Het was pittig geweest in het aandewindse rak van “Drachten” naar Iesicht, maar van Iesicht naar “Drachten” was het een makje.

Dus toen de klokken hadden aangegeven hoe de eindvolgorde was, kon Dirk Jan Reijenga de vlag in top hijsen, wist Douwe Visser (Grou) dat hij in deze tijdrit de gele trui had veroverd en de laatst aankomende Eildert Meeter dat hij de rode lantaarn kreeg aangereikt. Huizum finishte acht minuten na de een na laatste Langweer.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending

De Veenhoop: http://www.youtube.com/watch?v=iy_6tLtxNII&feature=related