Langdurige slotwedstrijd SKS met winst voor Bolsward en titel voor Grou

Sneekermeer 31 juli 2009 – Het duurde lang, heel lang voordat Leeuwarden als laatste skûtsje over de finishlijn gleed. Om precies te zijn 2 uren 36 minuten en 50 seconden nadat het startsein had geklonken.

Het leek allemaal zo mooi te beginnen, want er stond een aardige bries op het Sneekermeer. Het kon dus een mooie eindstrijd worden. Maar Piet Paulusma had er al voor gewaarschuwd: na een uur of drie kan de wind inzakken. En dat gebeurde ook. Wel een half uur lag Grou te wachten voordat de finish aangezeild kon worden.

Maar op dat moment kwam Bolsward opzetten. Pieter Meeter had gekozen voor een slag midden over het meer en daar zat de windvlaag eerder dan bij Douwe Visser. Maar die kon het niet zoveel schelen, want hij wist dat hij als kampioen het Sneekermeer zou verlaten.

Toen de wedstrijd begon zat er nog volop spanning in het klassement. Ga maar na: Grou en Heerenveen gelijk in punten (18,8) en daarachter Sneek met 21,9.

Heerenveen zou dus in de buurt van Grou moeten blijven om Grou voor te komen. Beide skûtsjes zouden voor de ander moeten eindigen om het kampioenschap binnen te halen. Alleen, de angel was vrijwel meteen na de start uit de strijd: Grou lag aan kop en Pieter Brouwer, die zagen we terug op de een na laatste, inderdaad de 13de plaats.

En waar was de derde in het eindspel. Sneek ging voorzichtig weg, wist dat Joure hem niet meer kon passeren in het klassement en rondde als tiende de eerste boei. Douwe Visser wist dat hij weinig kans had om Brouwer of neef Douwe te passeren.

grou neemt leiding
Grou heeft de leiding van Joure overgenomen. Reijenga valt stilt waardoor Bolsward zich tussen de boei en Joure kan prikken. Hieruit ontstaat de protestsituatie waardoor Joure gediskwalificeerd zal worden.

Voorin speelde zich een klein drama af. Joure kwam in de problemen met Bolsward en Pieter Meeter zette de vlag. Nu hebben we wel ergere zaken gezien, maar Meeter had zitten rekenen. Als ik Dirk Jan Reijenga 14 punten kan bezorgen, passeer ik hem in het klassement.

De Jousters probeerden door het zetten van de groene vlag (overtreding erkend) nog het tij te keren. Immers, in Lemmer vorig jaar had Pieter Meeter de primeur van deze vlag gehad, misschien dat hij nu coulant zou zijn en Reijenga door zou laten varen. Nee dus, en uiteindelijk, toen de wind het liet afweten, verliet Reijenga de baan.slappe vlag
Toen was er geen wind meer. Terwijl donkere wolken over de Snitser Mar dreven, hingen de vlaggen slap.

En gingen we over op sneldrijven. Tergend langzaam ging het over het meer richting finishschip. Eerder afkorten zat er niet in, want dan zou geen volledige ronde zijn gevaren en telde de wedstrijd niet mee voor het klassement. En dat zou betekenen dat Heerenveen, dat Pieter Brouwer kampioen was.

bolsward wint
Bijna op de finishlijn pakt Bolsward de overwinning voor Grou.

Om goed vier uur kwam Bolsward als eerste over de eindlijn. Vlak voor Grou en ruim voor Woudsend en Drachten. En daarachter, eindelijk loon naar werken Eildert Meeter met het Huizumer skûtsje, die wist dat hij daarmee de gehate laatste plaats in het klassement had overgedaan aan die andere debutant: Jeroen Pietersma. Die laatste voer lange tijd met de rode vlag in het want. Op de vraag tegen wie het vlagje gezet was, antwoordde hij: “tegen iedereen”, grinnikte even en niet lang daarna was de vlag weg.

Pro forma werd Joure nog door Bolsward eruit geprotesteerd vanwege een bakboord stuurboord bij de boei.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending