Langweeer spannend tot het eind

grou
Spannend, uitermate spannend was de slotfase van de wedstrijd bij Langweer. Leek het er eerst op dat er geen strijd zou zijn omdat Grou mijlenver voor lag, al vanaf de start, en dus won. Met name Sneek zorgde er voor dat het publiek op het puntje van de viskruk kon zitten aan de boorden van de Langweerder Wielen.

skutsjes op wielen
Douwe Visser en zijn mannen begonnen slecht. Nadat er twee keer een terugroep voor alle schepen was gegeven, terecht want er waren teveel schepen over de startlijn, startte de Sneker Pan heel slecht. Achter de anderen aan, het leek wel of men zich had verkeken op het starthorloge.

Als tiende werd de eerste boei gerond, vervolgens bij de Langwarder Feart werd de elfde positie ingenomen. Nu is een kruisrak een kolfje naar de hand van Visser en dat toonde hij weer aan. Hij “sprintte” naar voren en ging in de tweede ronde al als vijfde om de boei.

Steeds dichter kroop hij naar Heerenveen, Joure en Bolsward toe. En met dank aan een windschifting en de trim van het schip wist hij Pieter Meeter te verschalken.

De volgende prooi was Joure. Dirk Jan Reijenga zag de Panne komen en maakte toen een kapitale fout. Hij voer over stuurboord en de Sneker Pan over bakboord. De laatste had dus voorrang, boei of niet, dat maakt niets uit. Maar hij gaf het niet.

aanvaring sneek joure

Douwe Visser zet niet gauw de rode vlag, maar nu wapperde dat dundoek binnen no time aan het Sneker want. Sterker nog, een van de bemanningsleden toonde de vlag aan Reijenga “zodat je niet kunt zeggen dat je het niet wist”. En Reijenga protesteerde terug. Hij vond dat hij recht van de weg had. Uiteindelijk besliste de jury dat Sneek in zijn recht stond.

En toen kwam de finish. Sneek wist zo onder Heerenveen te draaien dat duidelijk was dat Brouwer de tweede plaats wel kon vergeten. Toen de Snekers over de lijn waren, kwam Joure over bakboord aanzetten en dwong Brouwer overstag en dus was Brouwer terugverwezen van twee naar vier.

Was er verder geen strijd in de wedstrijd? Zeker wel. Met name in de ruimwindse rakken zagen we een aantal keren loefduels zoals je die alleen maar bij Langweer ziet. Want op het lange stuk van de Langweerder Vaart naar de boei bij de weg Sneek-Joure kun je nog wel eens een tegenstander wegbrengen om te voorkomen dat hij voorrang bij de boei eist.

Maar in negen van de tien gevallen leverde dat geen winst op. Leeuwarden en Langweer voeren lange tijd met de rode vlag in het want, maar voor de finish hadden Jappie Meeter en Jeroen Pietersma dit dundoek weer goed opgeborgen.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending