Leeuwarden wint bij Elahuizen, maar…

Elahuizen 28 juli – Protesten, vele protesten en het grootste slachtoffer daarvan was… de verrassende winnaar van de slag op de Fluessen, Leeuwarden. Jappie Meeter zeilde zich, nadat Auke de Groot een ronde lang de leiding had gehad via een bakboord-stuurboord-situatie naar de tweede plaats achter Woudsend. De wijze waarop dat ging, dat pikte De Groot niet.

De rode vlag werd overigens opnieuw aan Leeuwarden getoond, want eerder al had Meeter, bij de eerste de beste boei in de wedstrijd, niet voldoende ruimte gegeven in een situatie waarbij de Súdwesthoek de boei net was gerond en Woudsend tussen de ton en Leeuwarden wilde. Gevolg daarvan drie rode vlaggetjes.

Súdwesthoek leidt

Ype van der Meulen wist twee ronden de kop te houden maar moest toen terug naar de vierde plaats. Overigens geen schande voor de Woudsender want hij werd terug verwezen door onder meer Sneek en Heerenveen. De laatste was van de vierde plaats opgerukt, Douwe Visser van zes naar twee, onder meer ten koste van neef Douwe.

Maar ook in het achterveld speelde zich in de stevige wind op de Fluessen het nodige af. Bolsward bijvoorbeeld dreunde over stuurboord voor de Halve Maen langs, raakte de boei en werd geraakt door de over bakboord liggende Jitze Mink. En hup, daar stond de vlag in het want van de Halve Maen.

Nu was Pieter Meeter vorig jaar de eerste in de SKS-geschiedenis die de groene vlag toonde. Op Lemmer gaf hij toen aan dat hij fout was geweest en drie strafpunten accepteerde. Dat gebaar liet hij nu achterwege en dat was verklaarbaar. HIj wist dat hij veertien punten in een andere situatie van Joure kon krijgen en met de drie erbij van de Halve Maen, kwam hij dan op zeventien.

De Bolswarders kwamen niet naar de jury die zetelde in de opkamer van een naast de feesttent van Elahuizen gelegen boerderij. Meeter gaf daarmee aan door te hebben dat hij fout was geweest. Tweemaal werd hij gediskwalificeerd. Door het protest van Joure en door dat van de Halve Maen. Maar je krijgt maar veertien, aftrekbare, punten, de geluksvogel.

En dan was er nog de broedertwist. Jeroen versus Gerhard Pietersma. Zij hadden de hele wedstrijd in de achterhoede met elkaar gebakkeleid en dat spelletje zetten ze bij de jury voort. Jeroen (Langweer) won en Gerhard (Earnewâld) kreeg er veertien punten bij.

Het was de apotheose van een prachtige wedstrijd die tot in de laatste minuten spanning liet zien. In het korte kruisrakje van de laatste ton naar het schip probeerden de schippers nog van alles.

Grou leek op de allerlaatste meters Woudsend nog te verschalken. Maar Van der Meulen hield precies aan op de boei het verst van het schip, daarmee Visser geen enkele ruimte biedend de vierde plaats over te nemen. Grou moest achter Woudsend langs draaien om te kunnen finishen.

start elahuizen
En dat gebeurde allemaal nadat de eerste start was afgebroken. Enkele schippers hadden het wedstrijdcomité al gemeld dat de startlijn niet goed lag. De schepen hadden bij de bovenste boei teveel voordeel, dus dreigde iedereen over bakboord te vertrekken.

Na ruim vijf minuten klonk er een knal en werd de gele vlag gehesen. Start afgebroken, procedure begint weer opnieuw na het nieuwe attentiesein. En daarnaast bungelde de Y-vlag, het advies aan schippers en bemanningsleden om een zwemvest te dragen.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending