Lemmer gehuldigd tot SKS-Kampioen 2022

Heerenveen wint slotwedstrijd

De SKS-Kampioen 2022 was na tien wedstrijden al bekend: het Lemster skûtsje. Maar ook tijdens de slotwedstrijd was er voor schippers en bemanningen nog genoeg om voor te zeilen. Zo wilde Sytze Brouwer met het skûtsje de Gerben van Manen nog heel graag een mooie afsluiter. “Wij zijn heel blij”, klonk Sytze tevreden na afloop. “We moesten de kop er goed bijhouden, maar dit is fantastisch. Harmen (Langweer) heeft die derde plek in het kampioenschap verdiend. Op naar volgend jaar!”

SKS Sneek 2022

Tijdens de rûtebesprekking in ’t Foarûnder op het Starteiland vertelde wedstrijdleider Theo de Groot dat er in het gunstigste geval een op-en-delbaan gezeild zou worden. Bij noordoosten wind bleek dit de mooiste wedstrijdbaan. Een wedstrijdbaan met keuze mogelijkheden, maar ook weer een vlagerige wind. Er waren drie starts voor nodig om de skûtsjes op gang te krijgen, maar toen kon de slotwedstrijd los. Kampioen Lemmer zeilde met twee adviseurs aan boord, Harry Amsterdam en Bouke Kuipers, die allebei hun aandeel in de eindoverwinning hebben gehad.

SKS Sneek 2022

Bij Woudsend aan boord zagen we shirts met ‘Chris bedankt’. Speciaal voor bemanningslid Chris Nagelhout die na veertig jaar afscheid neemt. Hoe mooi is het dan wanneer je als schipper Klaas van der Meulen kan meestrijden om de voorste plekken. Woudsend rondde de eerste bovenwindse boei als tweede achter Sneek, en vóór Heerenveen. Akkrum was met protest tegen Leeuwarden uit de start gekomen, maar de vlag verdween voor de finish.

In het voordewindse rak schoof het veld wijd verspreid over het meer op de benedenwindse tonnen af. Daar moesten de schippers weer kiezen welke boei ze gingen ronden voordat er een nieuw kruisrak volgde. En in die kruisrakken viel veel te winnen én te verliezen. Het wedstrijdveld ging meerdere keren over de kop. Zo zakte Sneek van de eerste naar de zevende tot zelfs de dertiende plek. En de Grousters zagen we juist vanaf de dertiende plek langzaam naar voren komen. Het werd een wedstrijd met gigantische wisselingen.

De posities in het kruisrak gaf soms een vertekend beeld, want hoe kwamen de skûtsjes op de boventon af. Over stuurboord? Dan moesten zij opletten op skûtsjes die over bakboord aankwamen. En was er voldoende ruimte om de boeironding in te zetten? Zo ontstond een protestsituatie tussen Drachten en Huizum. Jeroen Pietersma finishte met de rode vlag en dus was de derde plaats van Johannes Hzn Meeter, op de finish nog niet zeker.

SKS Sneek 2022

Sytze Brouwer wist zijn broer Harmen achter zich te houden en won de slotwedstrijd van dit SKS-kampioenschap. Langweer volgde op de tweede plaats en eindigde als derde in het eindklassement. Grou finishte op de zevende plek en behield zo zijn tweede plaats in het klassement. De Lemsters genoten met volle teugen van deze laatste wedstrijd en passeerden met een big smile als laatsten de finishlijn.

We kunnen terugkijken op een fantastisch kampioenschap! Enorm veel publiek was aanwezig bij alle wedstrijden. En zij hebben genoten van een geweldige strijd. Debutantschipper Harmen Brouwer behaalde vier dagoverwinningen voor Langweer! Douwe Azn Visser (Grou) eindigde drie keer als eerste. En eindelijk was daar na 34 jaar weer een kampioenschap voor Lemmer. Albert Jzn Visser zag een jongensdroom in vervulling gaan en werd SKS-Kampioen 2022! Hij werd groots gehuldigd voor alle skûtsjefans op het Starteiland en ontving uit handen van Renate Venema, directievoorzitter Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland, het Sulveren Skûtsje. Een prachtige afsluiting van een bijzonder mooi kampioenschap!

Op naar het SKS-Kampioenschap 2023!  #SKS23