Sneek kampioen | Heerenveen pakt dagzege

Spanning tot op de laatste dag. Douwe Visser zou kampioen worden, dat was al zeker voor de start van de finalewedstrijd op de Snitser Mar. Maar welke? Douwe van Sneek leidde tot dan toe het klassement met 22,9 punten en alleen neef Douwe van Grou, tweede met 28,7 punten, kon hem nog inhalen. Maar liefst zeven skûtsjes waren nog in de race voor een podiumplaats.

Douwe Visser (Sneek) kijkt om en ziet dat de 3e plaats goed is voor het kampioenschap

De start van de zandloperroute vond plaats onderin de Snitser Mar richting de eerste bovenste boei bij de vaargeul. Na een massale valse start werd vanwege een draaiende wind één van de startboeien verplaatst. Sneek met voorsprong in het klassement zou verdedigend kunnen zeilen op concurrent Grou, maar wist ook ‘aanvallen is de beste verdediging’. Vanuit een hoge start bij het startschip zeilde de Sneker Pan in twee lange slagen op de bovenste boei af.

Voor de wedstrijd klom Auke de Groot (Stavoren) in de mast om de rakbanden te controleren

Hier pakten de Snekers gelijk de koppositie voor Joure. Grote verliezer bij deze boei werd Drachten. Albert Visser kwam niet goed uit en trachtte nog een opschieter te maken om toch te kunnen ronden. Daarbij werd de boei geraakt. De Drachtsters maakten een extra rondje, kwamen in het achterveld terecht en verspeelden daarmee hun podiumplaats.

Earnewâld behaalde een achtste plaats op de Snitser Mar en in het klassement

In het voordewindse rak kwamen Joure en Lemmer boord aan boord bij Sneek en met het rondden van de onderste boei nam Johannes Meeter (Lemmer) de koppositie over. De tweede helft van de vloot kwam boord aan boord op de boei af. Dat vergde extra stuurmanskunsten van de schippers en resulteerde in veel wisselingen in de volgorde. Zo wist Jappie Meeter (Leeuwarden) heel slim met snelheid als binnenste schip uit te komen en kwam het op een zevende plek terecht.

Dagwinnaar Heerenveen aan kop voor Lemmer, Langweer, Sneek en Joure

In het daaropvolgende kruisrak maakte Pieter Brouwer van Heerenveen een geweldige slag en pakte de leiding. Heerenveen en Lemmer liepen uit op Sneek en de andere achtervolgers. Maar Douwe Visser (Sneek) behield de rust en consolideerde de derde plek die hem het kampioenschap zou opleveren. De voorspelling dat in de loop van de middag de wind wat weg zou vallen, kwam uit. Daardoor was gedurende de wedstrijd niemand zeker van z’n positie. Maar ook de verschillende vlaagjes over de Snitser Mar zorgden voor spannende momenten. Zo kozen Joure en Grou aan het begin van de derde route een andere slag om dichterbij de koplopers te kunnen komen, maar dit pakte niet echt goed uit.

Sneek behield de rust en consolideerde de derde plek

Pieter Brouwer (Heerenveen) rekende vlak voor de finish definitief af met nummer twee Lemmer en pakte z’n tweede dagoverwinning. Hoewel de bakboordslag van Sneek richting het starteiland niet echt lekker verliep, bracht dit de derde plek en dus het kampioenschap niet in gevaar. Dobberend dreef de Sneker Pan over de finish en met een luid gejuich werd de eindoverwinning gevierd. Joure maakte in het laatste kruisrak nog een fantastische slag en finishte als vierde. Langweer leverde met een vijfde plek een prima prestatie en passeerde de finish met een protest tegen Lemmer. De jury stelde na afloop Langweer in het gelijk en dat leverde Lemmer 14 punten op.

Sneker Pan SKS kampioen 2011

Het Friese Statenjacht 'Friso' komt langszij bij de SKS kampioen 2011

CdK Jorritsma proost met Douwe Visser op het kampioenschap van de Sneker Pan

Het SKS kampioenschap 2011 kende veel extremen. Te weinig wind of teveel wind om te zeilen. Het eindklassement werd opgemaakt aan de hand van negen gezeilde wedstrijden. Twee schippers wonnen tijdens dit kampioenschap hun eerste officiële wedstrijd bij de SKS. Albert Visser (Drachten) bij Terherne en Auke de Groot (Stavoren) de inhaalwedstrijd bij Woudsend. Douwe Visser (Sneek) behaalde voor de zesde maal winst tijdens een SKS kampioenschap (1995, 1996, 2002, 2003, 2007 en 2011).

Omrop Fryslân zendt dit jaar voor het eerst de prijsuitreiking van het SKS kampioenschap live uit op www.omroplive.nl.