Stuurmanskunsten in optima forma op de Fluessen bij Elahuizen

Windkracht 4 tot 5, met uitschieters tot kracht 6, raasde over de Fluessen bij Elahuizen. Het leek De Sneker Pan allemaal niet te deren, want voor de vierde maal op rij pakte Douwe Jzn. Visser de dagoverwinning. Onbedreigd, met een voorsprong van zeker vijf minuten, finishten de Snekers voor Douwe Azn. Visser (Grou) en Pieter Brouwer (Heerenveen).

Vierde dagwinst op rij voor De Sneker Pan

Na de valse start van gisteren bij Woudsend nam Leeuwarden opnieuw risico bij de start, maar het pakte ditmaal goed uit. Met een vanochtend gerepareerde gaffel stoof het Leeuwarder skûtsje over het ruime wedstrijdwater ervandoor. Het merendeel van de skûtsjes koos voor een lange bakboordslag richting de wal en de ondiepten. Earnewâld en Stavoren kozen bij de start juist voor een stuurboordslag.

Ook vandaag was iedereen weer benieuwd hoe de posities zouden uitpakken na dat mooie kruisrak richting de eerste hoge boei. Leeuwarden zeilde over bakboord op de ton af en Sneek, over stuurboord, moest achterlangs. Jappie Meeter nam de leiding en raakte in een felle strijd met De Sneker Pan verwikkeld. Heerenveen meldde zich ook vooraan in de vloot, maar moest bij de boei wijken voor Bolsward, Grou en Woudsend die over bakboord aankwamen.

Na de eerste boeironding bleek dat het ook vanmiddag weer op de stuurmanskunsten van de schippers aan zou komen. Wie durfde risico te nemen bij het draaien om de ton en wie sloot veilig achteraan? Na het tweede kruisrak kwam Leeuwarden net even te krap bij de boei uit en verloor wat voorsprong op Sneek. Daardoor werd strijd tussen beide skûtsjes steeds spannender. Hoelang zouden Jappie Meeter en zijn bemanning de ontketende Sneker Pan achter zich weten te houden? Maar ook daarachter werd flink gestreden om een paar plekjes naar voren te komen.

Joop Mink jr. op de uitkijk van d'Halve Maen

Joop Mink jr. op de uitkijk van d’Halve Maen

In de tweede route lukte het De Sneker Pan om het Leeuwarder skûtsje in te halen. Maar de Leeuwarders gaven zich niet zomaar gewonnen en probeerden in het voordewindse rak weer langszij te komen. D’Halve Maen, gister nog op de 2e plaats, had het moeilijk bij Elahuizen en kwam niet uit het achterveld weg. Een 10e plaats bleek uiteindelijk het hoogst haalbare voor Berend Mink en zijn bemanning. Ook Lemmer, Langweer en Huizum raakten behoorlijk achterop.

Voorin stevende De Sneker Pan op een glorieuze overwinning af. De vierde dagwinst op rij. ‘Heel bijzonder,’ vond ook winnaar Douwe Jzn. Visser. ‘Het ging heel lekker vandaag, maar we hadden ook wel moeite om het skûtsje onder controle te houden.’ Want ondanks de voorspelde afnemende wind bleven dikke vlagen over het water komen en zagen de toeschouwers de skûtsjes regelmatig behoorlijk scheef in het water liggen.

Heerenveen rondt achter Grou en Bolsward de boei

Woudsend en Leeuwarden zeilen boord aan boord

Leeuwarden verloor de aansluiting met de top vier, Sneek, Grou, Heerenveen en Bolsward, en moest oppassen niet nog meer ingehaald te worden. Strijdend stelden de Leeuwarders hun 5e plaats veilig en daarmee waren ze achteraf best tevreden. Earnewâld kende een vreemde wedstrijd, want zij wisten van de 13e naar de 9e plaats te zeilen. Vervolgens raakte Gerhard Pietersma de boei, wat werd gezien door Lemmer, en na het aanroepen van de Lemsters maakte Earnewâld een extra rondje en zakte terug naar de 13e plek. Om vervolgens toch nog als 9e te finishen.

De 14 schippersvrouwen volgden de wedstrijd van dichtbij

En het leek wel dat richting die finish opeens iedereen een beetje extra haast kreeg. Want niemand wilde natuurlijk de Olympische rekstok finale van Epke Zonderland missen. Gelukkig was het programma in Londen een beetje uitgelopen waardoor iedereen de gouden oefening van de Lemster live kon volgen via radio of televisie. En er werd behoorlijk meegeleefd. Alco Reijenga, Lemster en schotenman aan boord van het Heerenveenster skûtsje, was al blij vanwege de 3e plaats van vandaag en genoot enorm van het Olympisch goud van de Fries. ‘Het is feest in Lemmer. We gaan met de vlag in top naar Lemmer en daar nemen we er eentje op Epke,’ liet hij de luisteraars van Omrop Fryslân weten.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.