Twee Meeters succesvol op Earnewâldster wedstrijdwater

Het was de dag van de Meeters, dinsdag in Earnewâld. Op het wedstrijdwater in de Alde Feanen won Pieter Meeter van Bolsward en kwam Jappie Meeter als tweede over de finish.

Bolsward had voordeel van de eerste startpositie

,,Fantastisch. We hadden natuurlijk het voordeel van die eerste startpositie, maar de mannen bleven de hele wedstrijd goed scherp”, zegt Pieter Meeter. Bolsward staat met twee eerste plaatsen op kop van het klassement. ,,Nu kijken of we dat op ruimer water vol kunnen houden.”

Bolsward staat na de tweede overwinning op kop van het klassement

Bij de finish kneep Meeter hem even. ,,Leeuwarden kwam wel erg dichtbij. Degene die dan het goede zuchtje wind krijgt, wint. Gelukkig waren wij dat.”

Voor Jappie Meeter voelde de tweede plek als een eerste. Hij had een superstart vanaf de wal van de Langesleat. De Leeuwarders hesen de zeilen het snelst en passeerden al voor ze de Sânemar opdraaiden het skûtsje van Huizum.

Auke de Groot zeilde met de SWH naar de eerste positie

In de Folkertssleat moesten de skûtsjes laveren in de schiftende wind. Vooral in de eerste route was dat spannend. Auke de Groot zeilde met de Sudwesthoek naar de eerste positie, maar moest even later Bolsward voor laten gaan.

De duels tussen de twee koplopers verliepen niet zonder slag of stoot. ,,Bij de eerste boei voeren wij bijna tegen de wal. We konden geen kant op”, vertelt Meeter. De skûtsjes dreven tegen elkaar aan. Bolsward protesteerde en de Sudwesthoek knoopte als tegenprotest ook een vlaggetje in het want. Voor de finish praten de mannen even en waren de protestdoeken weer verdwenen.

De strijd op het Earnewâldster wedstrijdwater

In de tweede route koos Bolsward voor een slag langs de noordelijke oever van de Folkertssleat. De Groot koos voor de andere kant van het vaarwater waar juist minder wind stond. Dat kostte de Sudwesthoek een topklassering. Ook het sterk zeilende Joure (derde), Grou en Sneek voeren De Groot voorbij.

Aan boord van het Lemster skûtsje wapperde aan het begin van de wedstrijd een gele vlag. Bemanningslid Hedzer Bergstra had last van zijn ribben omdat de vaarboom er tegenaan was gekomen. Hij moest van boord en moet even rustig aan doen.

Earnewâld deed het goed op het thuiswater

Earnewâld en Grou maakten de grootste opmars. Zij startten respectievelijk als twaalfde en achtste en eindigden op een achtste en vierde plaats.