Tweede dagzege Earnewâld

Langweer | 23 juli 2015 – De Langwarder Wielen waren vandaag het strijdtoneel van opnieuw een fantastische zeildag. De wind uit westelijke richtingen zorgde voor twee kruisrakken in de driehoeksbaan die vandaag werd gezeild. Earnewâld bleek het beste bij de les. De koppositie werd nog even bedreigd, maar uiteindelijk finishte Gerhard Pietersma met ruime voorsprong en kon een tweede dagzege worden bijgeschreven.

Na een eerste algehele valse start werd op startschip ‘De Zevenwolden’ de gele vlag met zwarte stip, de ‘Japanner’, gehesen. Dat hield in dat er niet opnieuw een algehele valse start mogelijk was, maar dat skûtsjes die binnen één minuut voor de start de startlijn zouden passeren, zouden worden teruggeroepen. Dat bleek het geval voor Drachten, Heerenveen én d’Halve Maen. Berend Mink kreeg dit echter wat laat in de gaten, passeerde pas drie minuten na de start opnieuw de startlijn en kon dus aan een inhaalrace beginnen. Dat lukte bijzonder goed, want d’Halve Maen finishte uiteindelijk als negende.

D'Halve Maen, Drachten en Heerenveen passeerden de startlijn te vroeg

D’Halve Maen, Drachten en Heerenveen passeerden de startlijn te vroeg

De beste start bleek onderin de startlijn, want Sneek, Earnewâld en Langweer arriveerden als eersten bij de bovenste boei. In het voordewindse rak schoof het skûtsje Twee Gebroeders (Earenwâld) voorbij de Sneker Pan en rondde als eerste de ton bij Rijksweg A7. In het kruisrak dat volgde leek Douwe Jzn. Visser opnieuw de kop over te nemen, maar de Snekers misten compleet de boei. Het was tot nu toe al niet het kampioenschap voor Sneek, maar op deze wijze zakte het naar de vijfde positie.

Johannes Hzn. Meeter (Langweer) viel in het eerste kruisrak van de tweede route flink terug en rondde achter broer Lodewijk van Huizum als achtste de boventon. Bij Heerenveen klopte het tijdens deze wedstrijd niet zoals bij Terherne. Na winst op eigen water vertoefde Alco Reijenga dit keer in de achterste regionen. Daar kreeg het een protest van Drachten, in verband met een bakboord-stuurboord-situatie, en dit protest werd door de protestcommissie toegewezen.

Dankzij de schiftende wind kon Grou in het eerste kruisrak van de derde route behoorlijk dicht bij Earnewâld komen. De voorsprong van 1:54 werd verkleind tot 0:45. Langweer daarentegen bewees dat tijdens dit SKS kampioenschap een thuiswedstrijd niet altijd een voordeel hoeft te zijn. In dit rak werden zes plekken verspeeld en het kon nóg erger doordat het als allerlaatste over de finish ging. Earnewâld kreeg van dit alles niets mee en breidde de voorsprong op Grou weer flink uit.

Earnewâld breidde voor de wind de voorsprong uit

Daarachter ontpopte zich een felle strijd om de derde plaats. Deze werd beslist bij de bovenste boei waar Akkrum en Sneek over stuurboord op af zeilden en Leeuwarden en Súdwesthoek over bakboord. Siete Ezn. Meeter (Leeuwarden) wist de derde plek te pakken, terwijl Sneek en Akkrum de boei bijna voorbij zeilden om deze over bakboord aan te kunnen zeilen. Ook Joure profiteerde van deze actie en wist in het voordewindse rak naar plek vier te zeilen.

Leeuwarden wist de derde plek te pakken

Oeral Thús (Joure) zeilde naar plek vier

Oeral Thús (Joure) zeilde naar plaats vier

Op de finish bleek het wedstrijdveld behoorlijk ver uit elkaar te liggen. Earnewâld won met overmacht voor Grou en Leeuwarden. Na tien minuten volgden binnen één minuut vier skûtsjes; Joure, Sneek, Stavoren en Akkrum. Huizum kon vandaag goed vloot houden en bleef met een achtste plaats prima in de middenmoot. Het laatste skûtsje, Langweer, finishte op ruim een kwartier achter de winnaar.