Vierde titel Douwe Azn. Visser (Grou); Akkrum pakt dagwinst

De slotwedstrijd op de Snitser Mar was dé apotheose van dit kampioenschap. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) toonde zijn schipperskwaliteit en pakte zijn derde dagwinst, wat hem de vierde plek in het eindklassement opleverde. Douwe Azn. Visser (Grou) trotseerde stress en spanning en finishte als vierde. Na 2005, 2009 en 2014 betekende dit de vierde kampioenstitel voor de Grouster schipper. “Het was dit jaar een zwaarbevochten kampioenschap! Geweldig!”

Vierde SKS-titel voor Douwe Azn. Visser (Grou)

De rûtebesprekking in It Foarûnder op het Starteiland werd geopend door Pier Damstra, voorzitter van de wedstrijdcommissie. Ook Oebele Brouwer van de Zeilraad kreeg het woord in verband met de uitspraak betreffende een Hoger Beroep van Akkrum. Dit werd afgewezen. En dus bleef de stand in het klassement onveranderd.

Alle mogelijke scenario’s werden uit de kast gehaald. Wat als…en hoe komt het wanneer…? Één ding was voorafgaand aan de wedstrijd duidelijk, er stond een machtig mooie wind voor een spannende kampioensstrijd.

Veel skûtsjes kozen voor een onderinse start. Klassementsleider Grou en ook Heerenveen lagen dicht bij elkaar. Earnewâld en Akkrum konden als beste over bakboord van start. Heerenveen draaide om en maakte een stuurboordslag om uit de drukte te komen. Dit kostte veel extra meters en daardoor rondde Sytze Brouwer (Heerenveen) als negende de eerste bovenboei. Earnewâld leidde de wedstrijd voor Akkrum, Sneek en Grou.

Heerenveen (links) draaide bij de start achterlangs om uit de drukte te komen

De Grousters namen enigszins een risico door over stuurboord voor de Súdwesthoek langs te kruisen. Auke de Groot vond dat hij moest wijken, terwijl hij over bakboord zeilde. En dus werd de protestvlag aan de klassementsleider getoond. In het voordewindse rak moest de medische dienst bij Drachten aan boord vanwege een gewond bemanningslid. Heerenveen klom twee plekjes naar voren en rondde de onderton als zevende.

Door een flinke windvlaag sloeg de Súdwesthoek om

Vervolgens haalde de wind flink aan en kreeg het skûtsje Súdwesthoek een flinke windvlaag en sloeg om. Auke de Groot kon gelukkig snel melden dat iedereen veilig was. Het was opnieuw houden en keren aan boord van de skûtsjes. De lange kruisrakken vergde veel van schippers en hun bemanningen. Akkrum pakte de koppositie over van Earnewâld en Heerenveen kreeg Grou steeds dichter in het vizier, maar bleef nog net achter Leeuwarden op de zevende plaats. Bij het ronden van de onderton kon Sytze Brouwer alsnog één plekje naar voren doordat het als binnenst schip lag.

De Grousters op kampioenskoers

In het volgende kruisrak laveerden de skûtsjes en werd de Súdwesthoek weer overeind getrokken. Het Akkrummer skûtsje leidde de vloot op weg naar de bovenboei. Earnewâld volgde als tweede vóór Sneek, Grou én Heerenveen. Ook Jeroen Pietersma (Drachten) zeilde een prima kruisrak en klom van de negende naar de zesde plaats. Woudsend daarentegen verloor een aantal plekken en d’Halve Maen was de hekkensluiter.

Skûtsje d'Halve Maen dit keer als hekkensluiter

Skûtsje d’Halve Maen dit keer als hekkensluiter

Een interview van Omrop Fryslân met Auke de Groot gaf tijdens de wedstrijd al duidelijkheid over het eventuele protest tegen Grou. “We hadden de vlag er al uitgehaald voordat we omgingen.” En dus lagen de Grousters op kampioenskoers. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) vergrootte zijn voorsprong op Gerhard Pietersma (Earnewâld).

Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) toont zijn schipperskwaliteit

In een uiterste poging naar voren te komen koos Heerenveen voor slagen onderin de Snitser Mar, terwijl de top vier bovenin zeilde. Grou verdedigde op Heerenveen en ging vlak voor hen overstag. Vooralsnog geen positiewisselingen bij de bovenste ton. Debutant Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) kende een verdienstelijk slot van het kampioenschap, want hij zeilde naar de zesde stek vóór Drachten. In het voordewindse rak liep hij in op Heerenveen en in het laatste rak wist hij hen nog in te halen en finishte als vijfde.

Willem Uzn. Zwaga met 'VIOS' (Vooruitgang Is Ons Streven) achter op het helmhout

Willem Uzn. Zwaga met ‘VIOS’ (Vooruitgang Is Ons Streven) achter op het helmhout

Akkrum pakte de derde dagoverwinning, gevolgd door Earnewâld op de tweede plaats. De Sneker Pan zeilde op thuiswater naar de derde positie en dit betekende ook de derde plaats in het klassement achter Sytze Brouwer (Heerenveen) die tweede werd. De kersverse SKS kampioen Grou ontving het Sulveren Skûtsje voor het publiek op het Starteiland.

Morgenavond om 20:00 uur is in Grou de huldiging van het Grouster skûtsje.

Foto boven: Martin de Jong