Woudsend wint Lemmer 1

Het bleef stil, akelig stil aan boord bij Pieter Brouwer toen de Gerben van Manen de finishlijn passeerde. Als dertiende en dat was natuurlijk ver beneden de waardigheid van de nummer 2 van vorig jaar en nummer 2 in het klassement. Het was het weer voor het Heerenveenster skûtsje ook niet.

Na de eerste valse start, het veld werd halverwege het eerste kruisrak terug naar het finishschip geroepen, was duidelijk dat de schippers rekening moesten houden met een afnemende wind. En het woei al niet zo hard meer. In de kruisrakken zat er nog wel wat vaart in, maar ruimwinds dreef het maar langzaam van het gemaal naar het strand.

Sneek kwam er beter uit. Douwe Visser koos beide keren voor een start in het midden van de lijn en ging ook met Woudsend, Joure en Grou mee naar de polderdijk. En dat was in het begin van de start de beste slag. Heerenveen koos al snel voor het meer en dat pakte verkeerd uit.

Verrassend was dat Ype van der Meulen met Woudsend bij de eerste boei de leiding al te pakken had. En niet meer af stond. Ondanks alle aanvallen van Joure en Bolsward kon Van der Meulen goed vloot houden en het leverde hem dan ook zijn tweede overwinning in de SKS-kampioenswedstrijden op.

De wedstrijd van Leeuwarden had voor het Leeuwarder skûtsje een sneu verloop. Bij de eerste start waren ze te vroeg, maar dat werd gelukkig opgelost door een algehele terugroep. Maar daarna was het weer foute boel voor Meeter en voor de ogen van de eigen burgervader Ferd Crone werd het een 14de en laatste plaats.

Saillant detail van deze wedstrijd was verder dat de SWH en ook Huizum, normaliter in de achterhoede verkerend, nu met de beste mee voeren. Auke de Groot stuurde zijn schip als 5de over de eindlijn en Lodewijk Meeter, vlak hem ook niet uit, hij was vorig jaar 3de en nu 8ste.

Bleef over dat geval van de valse start. Waarom zo lang gewacht met het terugroepen. Nu moest de wedstrijd worden afgebroken en dat betekende een complete 10 minuten procedure en anders was het om 5 minuten gegaan. Jitze Mink vond er aanleiding in om met de protestvlag van start te gaan. Een protest dus tegen de jury, maar op grond waarvan… nobody knows. Wijselijk liet hij de vlag achterwege toen hij de finishlijn passeerde.

Dankzij de overwinning spong Ype van der Meulen naar de 4de plaats in het klassement, maar ook Dirk-Jan Reijenga deed goede zaken want zijn gemiddelde voor de wedstrijd op Terherne werd een stuk verbeterd.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending