Heerenveen oppermachtig op de Hegemer Mar

Het strijdtoneel van de achtste wedstrijd om het SKS kampioenschap was de Hegemer Mar bij Woudsend. Er stond meer wind dan verwacht en dat bracht wederom spektakel. Sytze Brouwer (Heerenveen) zat tijdens de eerste start opgesloten achter andere skûtsjes en had dus geluk dat deze start algeheel vals bleek. De tweede start pakte geweldig uit voor de Heerenveensters waardoor zij vrij voor de hele vloot de koppositie pakten. “We hebben vandaag onze eigen wedstrijd kunnen zeilen, terwijl de anderen met elkaar in de strijd moesten”, wist Sytze. “Een geweldige overwinning. Helemaal top!”

Heerenveen oppermachtig op de Hegemer Mar

Heerenveen oppermachtig op de Hegemer Mar

Tijdens de routebespreking in MFC De Driuwpôlle blikte Fekke van der Wal, voorzitter van de Wedstrijdcommissie Wâldsein, op geheel eigen unieke wijze terug op de eerste week van het kampioenschap. Het was de laatste keer voor Van der Wal en dus ontving hij voor zijn jarenlange vrijwilligerswerk een staande ovatie van schippers, bemanningen en overige aanwezigen. De route op de Hegemer Mar werd de welbekende zandloper met prachtig mooie, lange kruisrakken. Het beloofde opnieuw een mooie middag te worden.

De start op de Hegemer Mar bij Woudsend

De start op de Hegemer Mar bij Woudsend

Voor de start zagen we nog een fokwissel bij Heerenveen, dat anticipeerde op de omstandigheden op het water. In plaats van de voorspelde windkracht 3 stond er een 4 en dus moest iedereen aan boord van de skûtsjes weer vol aan de bak. En dat de schippers gretig waren, bleek wel uit de algehele valse start. Johannes Hzn. Meeter (Huizum) nam bij de tweede start te veel risico en passeerde de lijn te vroeg. Het was nog een hele toer om uit de vloot weg te komen. Langweer ondervond hier hinder van en toonde de protestvlag. Na een nieuwe start had het Huzumer skûtsje in elk geval vrije wind om de achtervolging in te zetten.

Heerenveen maakte vanuit de start een extreem lange bakboordslag richting Indijk en kon zo met een lange stuurboordslag precies op de eerste bovenboei afgaan. Nog voordat de skûtsjes die over bakboord lagen in de buurt kwamen, was Sytze Brouwer al om de ton. De hele vloot maakte maximaal gebruik van het wedstrijdwater. Eerst wijd verspreid over het hele meer moesten de skûtsjes vervolgens allemaal om die ene boventon. Met een dikke ‘brûs foar de kop’ kwamen de skûtsjes steeds dichter bij elkaar en dit leverde weer protestsituaties op. In een loefduel na de boeironding raakte Grou het Jouster skûtsje en verscheen de rode vlag. De Grousters erkenden schuld en dus kwam bij hen de groene vlag in het want.

Súdwesthoek over stuurboord voor Grou en Sneek

Súdwesthoek over stuurboord voor Grou en Sneek

De voorsprong van Heerenveen op nummer twee, Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) nam elk rak toe. Maar na de tweede plaats bij Stavoren kon Klaas ook tijdens deze wedstrijd goed stand houden. Na het voordewindse rak bij de onderste boei was het opnieuw een drukte van belang. Gaven de skûtsjes elkaar voldoende ruimte? Of namen sommige skûtsjes te veel risico? Het leverde in elk geval een protestsituatie tussen Súdwesthoek en Drachten op. Huizum had inmiddels de aansluiting bij de vloot gevonden en kon na een miscalculatie van Langweer, dat net de ton niet haalde, de voorlaatste positie overnemen. Maar Johannes Hzn. Meeter had meer in zijn mars en tot vlak voor de finish streed hij om ieder plekje.

Ondanks de voorsprong was het voor Heerenveen belangrijk om de concentratie te behouden; dat bleek wel toevertrouwd aan schipper en bemanning. In een voordewinds rak konden zij zien hoe de rest van de vloot erbij lag. Leeuwarden, Lemmer en Earnewâld streden om de plaatsen achter de voorste twee. Na een kleine twee uur strijden tegen de elementen werd er gefinisht. Heerenveen pakte de tweede dagoverwinning, met maar liefst 5 minuten voorsprong op d’Halve Maen. Leeuwarden voelde zich ook prima onder deze omstandigheden en finishte als derde. Ook Joure leek op weg naar een mooie uitslag, echter vlak voor de finish kwam het skûtsje totaal verkeerd uit en verloor het nog drie plekken.

Aangezien een aantal skûtsjes met de rode dan wel de groene vlag finishte, zou de officiële wedstrijduitslag vanuit de jurykamer komen.

Uit de jurykamer:

– Protesten Drachten tegen Súdwesthoek en Súdwesthoek tegen Drachten vanwege twee verschillende opeenvolgende situaties. Uitspraak jury: Súdwesthoek geeft geen ruimte aan Drachten (art 15.4); uitsluiting Súdwesthoek. Drachten heeft vrijvoorliggend skûtsje Súdwesthoek niet ‘vrij’ gevaren; uitsluiting Drachten. Beide 14 punten.

– Protest Langweer tegen Huizum vanwege hinderen bij terugkeer om te starten. Huizum uitgesloten op basis van artikel 17.4 en krijgt 14 punten. 

– Protest Langweer tegen Sneek vanwege bakboord-stuurboord. Protest Langweer toegewezen op basis van art. 10.1. Sneek krijgt 14 punten.

– Protest Earnewâld tegen Joure. Uitspraak jury: protest niet ontvankelijk verklaard.

Update 09-08-2019 nav uitspraak Zeilraad inzake hoger beroepen van Huizum en Drachten

– Uitspraak Zeilraad inzake Hoger Beroep Huizum tegen Langweer. Huizum moest na een valse start alle skûtsjes voorrang geven en Langweer is gehinderd. Hoger Beroep is verworpen. Uitspraak jury is terecht bevonden.

– Uitspraak Zeilraad inzake Hoger Beroep Drachten tegen Stavoren. Hoger beroep toegekend. Betreft ronden boei waarbij Drachten als voorliggend schip voorrang had.

Foto’s: Martin de Jong