Sintrale Kommisje Skûtsjesilen
 
 
Klassement 2016
1) De Sneker Pan -... 27.6
2) Twee Gebroeders... 38.7
3) Doarp Grou - Grou 44.8
4) Lemster Skûtsje... 46
5) Twee Gebroeders... 58.9
Bekijk hele klassement

Historie: ontstaan van het skûtsjesilen

Elk jaar houden de skûtsjes Friesland in de 'besnijing', houden ze Friesland in hun ban. Iedereen die ook maar iets voor het zeilen voelt, volgt de strijd tussen de oude vrachtschepen op de voet. Skûtsjesilen is synoniem met wedstrijdzeilen met oude vrachtschepen, platbodems die aan het begin van de vorige eeuw werden gebouwd om turf, mest en andere lading tot bij de boerderijen te brengen. Hiervoor moesten de schepen ondiepe vaarten in. Daarom werden de schepen dan ook lang en plat gemaakt. Als er wedstrijden waren, en de schipper een paar centen extra kon verdienen, werd alle huisraad uit het skûtsje gehaald en op de wal gezet.

Deze skûtsjewedstrijden vonden vaak plaats in perioden dat er weinig werk voor de schippers was; de boeren hadden immers wel iets anders aan het hoofd dan denken aan een lading voor de broodschipper. Gelukkig waren er kasteleins die heil in een zeilwedstrijd zagen, bijvoorbeeld tijdens een jaarmarkt. Maar ook hier ging de kost voor de baat uit: de prijsuitreiking was in het café en de winnende schipper moest natuurlijk een rondje geven.

Met de komst van de watersportverenigingen, zo rond 1850, wordt de organisatie overgenomen door clubs, doorgaans bestierd door de notabelen. Dat betekende het eind van het zeilen om geldprijzen en de opkomst van de luxe voorwerpen. De belangstelling voor het skûtsjesilen loopt terug. De komst van de benzinemotor leidt via de opdrukker naar de vrachtschepen en het verdwijnen van vele skûtsjes. Maar een enkeling is zo verslaafd aan dat zeilen met vrachtschepen dat hij de traditie in stand houdt. Tegen het eind van de tweede wereldoorlog nemen enkele skûtsjefanaten het initiatief om het skûtsjesilen weer zijn rechtmatige plaats op de Friese zeilkalender te laten innemen. En nu meer dan zestig jaar later, bloeit het evenement als nooit tevoren.

SKS Kampioenschap

De grote strijd bij het SKS skûtsjesilen gaat om het SKS kampioenschap. Dat gaat naar de schipper die zo weinig mogelijk punten bijeen heeft gesprokkeld. Het eindklassement wordt berekend na de serie van elf wedstrijden.  Van het puntentotaal wordt de slechtste wedstrijd afgetrokken. Strafpunten als gevolg van een protest, mogen niet meer als slechtste resultaat worden beschouwd, dus tellen altijd mee voor het klassement.

Maar wat als twee schippers gelijk eindigen? Volgens het reglement beslist dan het aantal behaalde eerste plaatsen. Dan het aantal tweede plaatsen, derde plaatsen etc. Is ook dat gelijk, dan geeft de volgorde van aankomst in de laatste wedstrijd waarin de skûtsjes gestart zijn, de doorslag

Foar de neiteam

Foar de Neiteam is een driejarig multi-mediaal skûtsjeproject, gestart in september 2002 dat wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân en ondersteund door de skûtsje-organisaties IFKS en SKS. Het omvat archieven en informatie op internet, speciaal samengestelde readers en boeken, en vormingsbijeenkomsten.

De redactiecommissie bestaat uit Jelmer Kuipers en Rienk Wegener Sleeswijk.

Klik op de afbeelding om de site te bezoeken. 

Deel deze pagina

Hoofdsponsor
Co-sponsors
Mediapartner
Rondvaarten
Piet Paulusma