Captains of industry op skûtsjes

SNEEK (NL) – De top van het Nederlandse bedrijfsleven zeilde op zaterdag 6 juni 2009 aan boord van de 14 skûtsjes van de SKS. Op de Snitsermar (Sneekermeer) zijn twee wedstrijden gezeild in het kader van de Friso bokaal. Het waren spannende wedstrijden waarbij het meedoen en de sfeer voorop stonden. De vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijfsleven waren in Fryslân te gast op uitnodiging van Commissaris der Koningin van Fryslân, de heer John Jorritsma.  De strijd om de Friso bokaal is een mooie traditie die sinds 1985 om drie jaar plaatsvindt en die de bijzondere band tussen provincie en de SKS onderstreept.

Wat weerman Piet Paulusma in de ochtenduren tijdens de routebespreking aankondigde klopte. Er waaide een noordnoordoostlijke wind, kracht 5 met zo nu en dan pittige  uitschieters en ook tijdens de middagwedstrijd bleef hij rond de 5 zitten uit noordnoordoostelijke richting. Dat hield in dat in beide wedstrijden optimaal strijd kon worden geleverd met de elementen en zowel de wedstrijd als het meezeilen enerverende ervaringen werden. Helemaal voor de mensen van het team Vitens, die met het skûtsje ‘It Doarp Huzum’ omsloegen. Dit gebeurde tijdens de ochtendwedstrijd. ’s Middags was iedereen weer droog en wel van de partij om aan te monsteren op een ander skûtsje of mee te varen als gast op het Statenjacht van waaraf de Commissaris en zijn echtgenote al zeilend de strijd van hun gasten gadesloegen.

De uitslag:

Schipper   Skûtsje Klassement 1e w. 2e w. Totaal
E. van ’t Hof Joure 1 0,9 2 2,9
Rabo Noord
D.R. Hooft Graafland Sneek 2 3 0,9 3,9
Heineken N.V.
G.J. Wijers Earnewâld 3 5 5 10
AKZO Nobel N.V.
C.C. ’t Hart Woudsend 4 7 4 11
Royal Friesland Campina
H. Goddijn Heerenveen 5 10 3 13
Tom Tom
M.B.A. Keim Grou 6 6 7 13
Aegon Nederland N.V.
R.J. Hageman Drachten 7 2 11 13
Dokkumer Vlaggen Centrale
C. van Zadelhoff Bolsward 8 4 10 14
DTZ Zadelhoff
H.J.G. Hendriks Halve Maen 9 8 8 16
Koninklijke Philips Electronics N.V.
H.H. Sybesma Lemmer 10 9 9 18
Accell Group N.V.