Earnewâld wint Jubileumwedstrijd Ljouwerter Skûtsje

Ter ere van het 100-jarig bestaan van het Ljouwerter Skûtsje werd door alle 14 SKS skûtsjes op zaterdag 28 juni een Jubileumwedstrijd gezeild. Deze werd gehouden op de Pikmar, de Tijnje en de Wiide Ie bij Grou.

Jubileumwedstrijd Ljouwerter Skûtsje

’s Ochtends werd de routebespreking gehouden in Het Theehuis waarna de skûtsjes nog even konden inzeilen. De Leeuwarder kunstenaar Bonny Dijkstra had ervoor gezorgd dat het jarige Ljouwerter skûtsje dit op een kleurrijke wijze kon doen. Een prachtig beschilderde fok zorgde ervoor dat voor iedereen duidelijk was wie deze dag de jubilaris was.

De kleurrijke fok beschilderd door kunstenaar Bonny Dijkstra

De kleurrijke fok van de jubilaris beschilderd door kunstenaar Bonny Dijkstra

(foto: Twitter @skutsjeljouwert)

Om 14.00 uur werd onder mooie omstandigheden gestart. Het was droog en zonnig weer met een westenwind kracht 3, bij vlagen harder. Direct na de start nam Pieter Meeter met het skûtsje Eildert Sietez (Akkrum) de leiding. Earnewâld en Huizum volgden op plaats twee en drie. Leeuwarden, met schipper Siete Meeter, liet zich op een vierde plaats van voren zien, maar zakte daarna weer wat terug. De Sneker Pan zeilde juist van een negende plek steeds wat verder naar voren.

Earnewâld wint Jubileumwedstrijd Ljouwerter skûtsje

Jubileumwedstrijd Ljouwert Skûtsje

Schipper Siete Meeter aan het helmhout van het 100-jarige Ljouwerter Skûtsje

Het Lemster skûtsje moest helaas vanwege averij de strijd verlaten. Gerhard Pietersma (Earnewâld) ging juist volop de strijd om de eerste plaats aan. Nadat Akkrum ingehaald was, liep het Earnewâldster skûtsje steeds meer uit en had het een ruime voorsprong op weg naar de finish. Pieter Meeter (Akkrum) finishte nog wel als tweede en werd op de derde plaats gevolgd door It Doarp Huzum met gelegenheidsschipper Gerrit Visser.

Leeuwarden eindigde haar Jubileumwedstrijd op de zesde plaats. Na afloop waren er complimenten voor de prima organisatie en werd er nog gezellig nagepraat.

Einduitslag

1. Earnewâld