Een kwart eeuw SKS-Skûtsjes Ûndernimmersdei

Morgen – vrijdag 15 juni 2018 – wordt maar liefst voor de 25e maal de Skûtsjes Ûndernimmersdei gehouden. Netwerken, ontspanning en Friese traditie zijn de hoofdingrediënten van dit unieke zeilevenement waarbij relaties van nationale én internationale ondernemingen in wedstrijdverband zeilen met de originele SKS skûtsjes. De SKS toont tijdens deze jubileumeditie haar waardering voor het initiatief van de Rotaryclub Sneek-Zuidwesthoek door zelf een skûtsje af te nemen. De opbrengst van de Skûtsjes Ûndernimmersdei komt ten goede aan diverse goede doelen. Vanaf 1994 is dit inmiddels een jaarlijks terugkerend evenement.

Deze bijzondere zeildag begint ’s ochtends om 10 uur met ontvangst op het Starteiland bij de Snitser Mar. Na het welkomstwoord en de loting voor de indeling van de skûtsjes klinkt al snel het startsein voor de eerste wedstrijd. In totaal worden gedurende de dag drie wedstrijden gezeild. Daarnaast is er voldoende tijd gereserveerd waarin men zich met zijn/haar gasten kan onderhouden. Na het zeilen is het, onder het genot van zoute haring, oorlam en warme hapjes, tijd voor een muzikaal intermezzo. De prijsuitreiking zal tijdens deze jubileumeditie worden gedaan door een bijzondere ‘mystery guest’.

Voor de SKS is de Skûtsjes Ûndernimmersdei al 25 jaar een prachtige win-win-situatie. “Wij hebben grote waardering voor de initiatiefnemers die niet alleen bijdragen aan de goede doelen waar ze voor staan, maar ook aan het behoud van en aandacht voor een unieke Friese traditie; het skûtsjesilen. Wat ons betreft op naar de volgende 25 jaar!”

De goede doelen van deze 25e Skûtsjes Ûndernimmersdei zijn onder andere: Stichting Score, project voor kansarme jongeren in townships, Shelterbox (noodhulp in vorm van noodonderkomens), Kindertehuis in Sri Lanka, Novinka Kampen voor kinderen van 8 t/m 17 met een lichamelijke beperking, Malaria drone project en Hospice Sneek.

Foto boven: Martin de Jong