Frisobokaal 2015

Zaterdag 30 mei jl. stond de wedstrijd om de Frisobokaal, die eens in de drie jaar wordt gehouden, weer op het programma. Ondanks de stevige wind kunnen organisatie en deelnemers aan deze tiende editie terugkijken op een zeer geslaagde dag.

Trotse captains van de Frisobokaal met CdK Jorritsma op de boeg van het Statenjacht Friso

Aan boord van de veertien SKS skûtsjes waren volgens traditie genodigden van de Commissaris van de Koning van de Provinsje Fryslân te gast. Captains, vanuit het Nederlandse bedrijfsleven en dit jaar ook vertegenwoordigers van de landelijke media,  mochten voor één dag leiding geven aan boord van een skûtsje.

Frits Wester met het Team van RTL Nieuws aan boord van het Huzumer skûtsje

Frits Wester met team van RTL Nieuws aan boord van het Huzumer skûtsje

Als gevolg van een straffe wind, kracht 5 met geregeld uitschieters naar 6,  kon de eerste wedstrijd niet doorgaan. Maar dat betekende niet dat de skûtsjes aan wal bleven. Met gereefde zeilen en met de afspraak geen houtwerk te gebruiken waren de SKS schippers en bemanningen er helemaal klaar voor. Enthousiast gingen de gastschippers en hun persoonlijke teams aan boord om ten volle dat machtige gevoel van wind, water en skûtsjesilen te kunnen ervaren. Daarna was het tijd voor het ‘Captains dinner’ in It Foarûnder op het Starteiland.

Strijd om Frisobokaal 2015

Team De Vries Makkum aan boord van de Sneker Pan

Team van De Vries Makkum aan boord van de Sneker Pan

’s Middags werd een wedstrijdelement toegevoegd dat de toets van veiligheid van de SKS wedstrijdleiding had doorstaan. Zo volgde in een race met de tijd (door een individueel kloksysteem) een zinderende strijd om de hoogste eer en het winnen van de Frisobokaal. Harold Goddijn (CEO TomTom), aan het helmhout van het skûtsje de Súdwesthoek (Stavoren), pakte uiteindelijk de winst. Hij werd gevolgd door de Sneker Pan met De Vries Makkum aan boord en het team van ENECO, op het Woudsender skûtsje, eindigde als derde.

Winnaar Harold Goddijn (TomTom) aan het helmhout van de Súdwesthoek

Einduitslag Frisobokaal 2015

1. Stavoren | Harold Goddijn (TomTom)
  2. Sneek | Sybrand de Vries (Koninklijke Scheepsbouw De Vries)