Grou pakt eerste slag in openingswedstrijd

De openingswedstrijd bij Grou zit altijd vol met tradities. Allereerst de indrukwekkende sleep van de veertien skûtsjes richting het wedstrijdwater. Dit jaar voorafgegaan door het houten skûtsje de Aebelina, met de wind vol in de zeilen. Een andere traditie is het bootje van de Skûtsje Kommisje Grou dat de gehele wedstrijd de skûtsjes de route wijst. Een nieuwe traditie lijkt de winst van het Grouster skûtsje op eigen water te gaan worden. Want ook in 2011 en 2012 pakten de Grousters hier namelijk al de overwinning.

De traditionele sleep naar het wedstrijdwater

Concentratie op het Grouster achterdek

Onder prachtige omstandigheden klonk om tien minuten over twee het startschot voor de eerste wedstrijd om het SKS kampioenschap 2013. Vanaf de Peanster Ie zeilden de skûtsjes een geweldig kruisrak over de Wide Ie. Lemmer, Leeuwarden en Bolsward bleken onderin prima van start te gaan. Regerend SKS kampioen Sneek koos juist voor een hoge start en dat leidde tot een vijfde positie bij de eerste bovenste ton, die Lemmer als eerste rondde.

In het eerste voordewindse rak op weg naar De Tynje kwamen de skûtsjes wat dichter bij elkaar te liggen. Grou bleef dicht langs de walkant varen en schoof zo iets naar voren. Bij het ingaan van De Tynje lagen de Grousters al op de tweede plaats achter Lemmer. Langweer, met schipper Jaap Zwaga, volgde op de derde plek en wist gedurende de wedstrijd deze positie voorin het wedstrijdveld verrassend vast te houden. Ook debutantschipper Siete Meeter van Leeuwarden kon voorin goed vloothouden. En finishte uiteindelijk op een mooie vijfde plaats.

Debutantschipper Siete Meeter (Leeuwarden) kon voorin goed vloothouden

Schipper Jaap Zwaga (Langweer) met adviseur Baint Kramer op het achterdek

Ondanks dat de zon zich steeds meer liet zien, behield de wind z’n kracht. In het tweede kruisrak op de Wide Ie waren er wel een aantal schiftingen waar Grou dankbaar gebruik van maakte en zo de koppositie van het Lemster skûtsje overnam. Eenmaal vooraan liepen de Grousters steeds meer uit op hun achtervolgers. Lemmer verloor ook de strijd van Langweer en zakte naar de derde plaats. Sneek wachtte op het juiste moment in de wedstrijd en sloeg in het laatste kruisrak toe. Daar pakten de Snekers de vierde plaats ten koste van Leeuwarden.

Grou aan de leiding in het voordewindse rak

Teake Klaas van der Meulen (Woudsend), de andere debutant, had moeite uit het achterveld weg te komen. In de laatste route kwamen de Woudsenders nog net op tijd van de laatste positie en finishten ze als dertiende achter de Súdwesthoek en vóór Huizum. Op dat moment waren de Grousters al in het feest. “Geweldig mooi,” was de eerste reactie van Douwe Azn. Visser voor de microfoon van Omrop Fryslân. “Het skûtsje liep goed. We hebben de afgelopen week elke avond drie uur gezeild en dan is zo’n resultaat prachtig.”

(Foto’s: Martin de Jong )