Grou wint Amateurzeilen

De Vereniging van Schippers en Bemanningen (VSB) organiseert elk jaar op de Snitser Mar het Amateurzeilen. Op zaterdag 7 september jl. kregen gelegenheidschippers de kans om, aan het helmhout van de SKS skûtsjes, hun stuurmanskunsten te tonen. Met hulp van onder andere De Zevenwolden, sleper Argos, Piet Boelsma en Dirk Jan Reijenga werd om 9.30 uur begonnen met de routebespreking. De wind was nihil en de ochtendwedstrijd die om 10.30 uur gepland stond werd dan ook afgelast.

SKS schippers, Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) en Douwe Jzn. Visser (Sneek), houden het Amateurzeilen scherp in de gaten

Teake Klaas van der Meulen en Douwe Jzn. Visser houden het Amateurzeilen scherp in de gaten

Tussen de middag werd de lunch genuttigd en in deze pauze werd besloten dat die middag twee wedstrijden gezeild zouden worden, zodat er toch een uitslag over twee wedstrijden mogelijk zou zijn.

Omstreeks 13.20 uur was de start van de eerste wedstrijd. Earnewâld kwam als eerste om de ton, maar werd voorbij gezeild door Sneek. De SKS kampioen 2013, met gelegenheidsschipper Mark Jan Koopmans, pakte de winst en Kees Steneker finishte met Earnewâld op de tweede plaats. De Súdwesthoek, met Gertjan Mulder aan het roer, eindigde als derde.

De Sneker Pan, met gelegenheidsschipper Mark Jan Koopmans, won de eerste wedstrijd

Schotenman Gertjan Mulder aan het roer van de Súdwesthoek

Direct na de eerste wedstrijd werd opnieuw gestart. Deze tweede wedstrijd werd gewonnen door Grou met schipper Douwe Teake Visser. Chris Nagelhout pakte met het Woudsender skûtsje de tweede plaats. Leeuwarden met aan boord een gelegenheidsbemanning van Omrop Fryslân, onder wie Henk Schippers aan het helmhout, werd derde. Het was jammer dat de gehele dag niet echt veel wind stond, desondanks werd het wederom een geslaagde dag.

Omrop Fryslân aan boord van het Leeuwarder skûtsje

Douwe Teake Visser pakte de eindoverwinning met It Doarp Grou

Einduitslag Amateurzeilen 2013

Plaats – Skûtsje – Schipper – Punten (uitslag 1e race | 2e race)