Heerenveen wint alternatief programma Stavoren

Stavoren | 25 juli 2015 – Op basis van de slechte weersverwachtingen en na overleg met de Minwaarrie besloot de wedstrijdcommissie Stavoren, Zeilvereniging IJsselmeer, de SKS wedstrijd niet door te laten gaan. Wel was voor de Skûtsjeteams een alternatief programma bedacht, dat bestond uit Touwwerpen en Ankertillen.

Schepen hadden de veilige haven opgezocht Schepen hadden de veilige haven opgezocht

Schepen hadden de veilige haven opgezocht

Om 14.00 uur gingen op de Voorstreek voor MFC De Kaap de eerste deelnemers van start. Bij het touwwerpen moest men het touw over een bolder werpen en kon men kiezen uit een afstand van vier, zes of acht meter. Elke deelnemer kreeg vier pogingen. Bij het ankertillen moesten de deelnemers een anker met twee rechte armen zo lang mogelijk voor zich omhoog houden.

Doede Bleeker, de plaatselijke visboer én entertainer, voorzag het programma van, zoals hij het zelf betitelde, ondeskundig commentaar. De enigszins beschutte Voorstreek bood aan het begin van de ‘wedstrijd’ nog bescherming tegen de aansterkende wind. Toen echter de buien losbraken, werd het strijdtoneel naar binnen in De Kaap verplaatst.

Auke de Groot (Stavoren) deed het Touwwerpen even voor

Onder toejuichingen van teamgenoten probeerden de deelnemers zoveel mogelijk punten voor het Skûtsjeteam te behalen. Binnenvaartschippers, voor wie het touwwerpen een dagelijkse bezigheid is, bleken in het voordeel. Het ankertillen werd een spannende strijd die uiteindelijk werd gewonnen door Stefan Visser van het Lemster skûtsje. Terwijl inmiddels buiten de zwaarste zomerstorm ooit raasde, werden alle punten opgeteld.

Hans Meetsma in actie namens Joure

Harmen Brouwer (Drachten) volledig in trance

Wiepkje Venema (Sneker Pan) nam het op tegen de mannen

Stefan Visser (Lemster skûtsje) winnaar bij het Ankertillen

Het team van het Heerenveenster skûtsje kwam met 20 punten als winnaar uit de bus. Drachten en Lemmer eindigden beiden op 14 punten. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de traditionele feestavond.

Uitslag: 1. Heerenveen | 20 ptn. – 2. Drachten en Lemmer | 14 ptn. – 3. Grou | 13 ptn. – Súdwesthoek | 10 ptn. – 5. Joure | 9 ptn. – 6. Langweer | 8 ptn. – 7. d’Halve Maen en Huizum | 7 ptn. 8. Earnewâld | 4 ptn. – 9. Sneek | 1 pt – Akkrum, Leeuwarden en Woudsend | DNS