Jaap Zwaga weer schipper Langweer

Jaap Zwaga (45) wordt de nieuwe schipper van het Langweerder skûtsje. Zwaga, woonachtig in Grou, is in het dagelijks leven werkzaam als schipper in de beroepsvaart. Hij is kleinzoon van de legendarische Ulbe Zwaga en zoon van Lammert Ulbesz Zwaga, die voor Langweer in 1980 het laatste kampioenschap van de SKS behaalde. Jaap is hiermee de derde generatie als schipper van Langweer.

Jaap Zwaga

Zwaga, was van 2012 tot 2014 al eerder schipper van Langweer. Hij stapte eind 2013 op na een verschil van mening met het bestuur over het te voeren beleid. Na een aantal goede gesprekken hebben beide partijen een streep onder het verleden gezet.

Ondanks de nieuwe zeilformule, die voor Langweer erg nadelig uitpakt, zien zowel Jaap Zwaga als het bestuur van Stichting Skûtsjes Doniawerstal (SSD), wel mogelijkheden om met “Twee Gebroeders” goede resultaten te behalen.

Jaap Zwaga, die per direct is benoemd, volgt Johannes Hzn. Meeter op die onlangs de overstap naar Huzum maakte.

[Bron: website Skûtsje Langweer]