Portret Klaas en Sippy in Fryslân DOK

Fryslân DOK: Klaas en Sippy – 35 jier skûtsjesilen

Dinsdag 11 september om 17:10 uur en vanaf 18:30 uur ieder uur op Omrop Fryslân Televisie.

(Zaterdag 15 september om 10:30 uur op Nederland 2. Nogmaals te zien zondag 16 september om 15:30 uur op Nederland 2.)

Klaas & Sippy - 35 jaar

Sippy Tigchelaar en Klaas Jansma hebben dit jaar voor het laatst samen verslag gedaan van het skûtsjesilen. Als 35 jaar zijn de twee onlosmakelijk verbonden aan de SKS- en de IFKS-verslaggeving op Omrop Fryslân Radio.

In het bootje ‘Woeste Piebe’ volgden Klaas en Sippy de wedstrijden op de voet. Met schipper Henk Schippers voeren zij steeds naar spectaculaire situaties om verslag te doen.

Bij de luisteraars thuis en de kijkers op de wal waren ze populair. Klaas maakte de wedstrijden spannend, met groot enthousiasme volgde hij het zeilen. Sommige mensen op de wal denken dat Klaas het zeilen in zijn verslagen weleens spannender maakt dan dat het is. Een trouwe toeschouwer zegt daarover: “Klaas is er voor de spanning en als we precies willen weten hoe het zit, dan krijgen we dat te horen van Sippy”. Sippy zorgt ervoor dat de feiten goed aan bod komen en praat na afloop met de schippers en de bemanningsleden.

In Fryslân DOK een portret van Sippy Tigchelaar en Klaas Jansma. De unieke wisselwerking tussen Klaas en Sippy is van dichtbij te zien, Programmamakker Gryt van Duinen volgde hen tijdens de verslaggeving van de SKS dit jaar.

Foto: Martin de Jong