Prijsuitreiking 2010

Hoogtepunt van de avond was de uitreiking van het sulveren skûtsje door Bert Roman, algemeen directeur van de Rabobank Zuidwest Friesland, aan winnaar Pieter Brouwer.

De prijsuitreiking van de wedstrijdreeks 2010 vond volgens een goede traditie plaats in de feesttent op het Starteiland ’s avonds na het verzeilen van de laatste wedstrijd. Het werd een unieke avond waar de schippers en bemanningen een hoofdrol vervulden, de provinciale waarderingsprijs werd uitgereikt aan jurylid Jan Warringa en de provinciale stimuleringsprijs aan de eigenarencommissie van de Sneker Pan. Bijzonder was de enerverende prijsuitreiking van de SKS waarin een gepast stukje spektakel niet ontbrak.

Een goed gevulde feesttent op het Starteiland tijdens de prijsuitreiking

Prijsuitreiking SKS 2010

De commissie Sneek en de SKS dragen gezamenlijk zorg voor de invulling van de avond waarbij er een speciale rol is weggelegd voor een provinciale vertegenwoordiging voor de uitreiking van een tweetal bijzondere onderscheidingen.
Wethouder de loco burgemeester Jan Bargboer van Sneek memoreerde in een korte maar heldere toespraak aan het belang van de SKS skûtsjeswedstrijden en sprak zijn waardering uit voor het spektakel namens de gemeente Sneek. Hij overhandigde, volgens een oude traditie , een enorm krentenbrood aan de schipper van het laatst gefinishte van die dag zijnde Jacob Zwerver van d’Halve Maen.

Als schipper van het laatst gefinishte skûtsje ontvangt Jacob Zwerver een enorm krentenbrood

Pieter Meeter (Bolsward) pakte de dagoverwinning op het Sneekermeer

Hierop hield gedeputeerde en loco Commissaris der Koningin van Fryslân, Sjoerd Galema, een glansrijk betoog waarin hij de SKS dankte voor de fantastische uitstraling van het veertiendaagse evenement. Fryslân promotie pur sang! Aan de heer Galema de eer om de provinciale stimuleringsprijs en de provinciale waarderingsprijs uit te reiken.
Hierop nam Bouwe Westerdijk de voorzitter van de SKS het woord. Hij gaf zijn complimenten aan schippers en bemanningen maar ook aan alle betrokken vrijwilligers die in het jaarlijkse evenement hun eigen rol vervullen. “Skippers en bemanningen, wat ha jim us een geweldich jubileumjier besoarge. Tidens dizze silery binnen de ferskillen nog nea sa lyts west en der is noch nea sa fanatyk striden op it wetter en yn é protestkeamer.”
Speciale aandacht vroeg hij voor de enorme belangstelling voor het SKS skûtsjesilen.  Volgens schattingen zitten er doorgaans een kleine 200.000 supporters op en langs het water. Het volgen van de skûtsjes via track en tracé is een geweldig succes geworden. Westerdijk: “Ruim 80.000 unieke bezoekers uit 38 verschillende landen. Onze website is hiermee ook veel vaker bezocht. Hadden we in voorgaande jaren 200.000 bezoekers op jaarbasis nu werd dit getal bereikt in twee weken. “ Verder wees hij op de imposante media aandacht voor het SKS skûtsjesilen van dit jaar.  Naast van de gewaardeerde provinciale en regionale pers was er aandacht van diverse landelijke televisieprogramma’s zoals het NOS Journaal, RTL4 Nieuws, Een Vandaag ( Avro-Tros), SBS 6  maar ook kranten als het Financieel Dagblad, Trouw en Telegraaf besteden aandacht aan het SKS skûtsjesilen.
De voorzitter noemde verder nog de bijzonder geslaagde Wensdag in Terhorne, georganiseerd door de Doe en Wens Stichting in nauwe samenwerking met de SKS voor Anneke wiens droom het was het skûtsjesilen eens van heel nabij mee te mogen maken.
Daarnaast ging hij kort in op de veranderende positie van de vrouw binnen de SKS : “ Evrouwcipatie, skippers wij moatte it hjir tidens de komende evaluaasje mar ris oer ha.”

Een 14 tal wondermooie dames hielp mee de veertien schippers van de SKS in het zonnetje te zetten.

Vervolgens werd overgegaan tot de orde van de prijsuitreiking, waarbij de voorzitter de microfoon in handen gaf van presentatrice en medebestuurslid Hilda Boesjes die samen met een 14 tal wondermooie dames de helden van de avond, de veertien schippers van de SKS, in het zonnetje zette.
Een en ander werd geïntroduceerd met een korte show, waarin de dames als oude mannen met een zeildoek om zich heen geslagen refereerden aan de tradities van de SKS. Op basis van deze tradities werd een jonge en enthousiaste show gebracht waarin elke schipper op zijn eigen manier zijn rol vertolkte.
Hoogtepunt van de avond was de uitreiking van het sulveren skûtsje door Bert Roman, algemeen directeur van de Rabobank Zuidwest Friesland, namens de hoofdsponsoren Rabobank en Interpolis.
Waarna door alle aanwezigen uit volle borst en vol trots het Friese volkslied werd gezongen.

Uit volle borst en vol trots werd het Friese volkslied gezongen.

Nummer een van het SKS skûtsjesilen 2010 is: Pieter Brouwer met zijn bemanning met het skûtsje van Heerenveen, op de tweede plaats eindigde Dirk Jan Reijenga met zijn team en het skûtsje van Joure,  Douwe Visser van Sneek bezette de derde plaats op het  erepodium. 4 werd Gerhard Pietersma van Eanewald, 5. Pieter Meeter van Bolward, 6. Douwe Visser van Grou, 7. Ype van der Meulen van Woudsend, 8. Jappie Meeter van Leeuwarden, 9. Johannes Meeter van Lemmer, 10. Auke de Groot van Stavoren, 11. Albert Visser van Drachten, 12. Ulbe Brandsma van Langweer, 13. Jacob Zwerver van D’Halve Maen ( Drachten) en 14. Eildert Meeter van Huizum.