SKS skûtsjes zeilden tijdens Skûtsje Ûndernimmersdei

Voordat de skûtsjes komende vrijdag en zaterdag weer in actie komen tijdens de Rabo Interpolis Hurdsilerij en de Friso Bokaal nog even een terugblik op de geslaagde Skûtsje Ûndernimmersdei van 17 juni jongstleden.

Geslaagde Skûtsje Ûndernimmersdei

Langweer en Joure tijdens Skûtsje Ûndernimmersdei

Alweer voor de 18e keer organiseerde de Rotary Sneek-Zuidwesthoek een dag voor ondernemers en hun relaties op het Starteiland in Sneek. “Eén keer per jaar kunnen wij beschikken over de SKS skûtsjes en trachten wij bedrijven te interesseren om zo’n skûtsje in te zetten voor hun relaties,” licht Huite Zonderland van de organiserende Rotary toe. “De opbrengst van de dag komt geheel ten goede aan de goede doelen die wij als Rotary ondersteunen.” Ditmaal verschenen 10 SKS skûtsjes aan de start en de reacties van de deelnemers was over en weer zeer positief. “Men vond het een prima dag.”

De ochtendwedstrijd verliep wat nat en ’s middags na de lunch volgde nog een ‘droge’ wedstrijd. Zonderland: “Het programma voorziet erin dat we drie wedstrijden kunnen zeilen, maar tijdens de startprocedure van de laatste wedstrijd nam de wind toe. Omdat er buien in aantocht waren, waren er zelfs windvlagen van kracht 5-6. We wilden geen risico nemen en hebben na twee mooie wedstrijden de laatste wedstrijd afgeblazen. Iedereen had hier gelukkig vrede mee.” Op het Starteiland klonk inmiddels de muziek van een dixieland band en  werd er nog gezellig nagepraat.

Napraten onder het genot van een drankje en nieuwe haring

“Het was een spektakel,” oordeelt Stano Bakker van het winnende NS-OVCP III team. ” Zeker de tweede wedstrijd toen we met het skûtsje van Heerenveen zeilden. We kwamen allemaal tegelijk uit twee verschillende richtingen in één grote groep op de boei af. Toevallig rondden wij als eerste de boei en gingen we erop en erover. Het was schitterend om te zien hoe die schepen op je afkomen. Heel erg mooi om mee te maken. Je bent een hele dag lekker in de buitenlucht, er was een prima wind, al met al een feest.”

Het was de 5e keer dat de NS deelnam aan de Skûtsje Ûndernimmersdei. “We zien het als teambuilding voor ons bedrijf. We zijn met heel veel verschillende afdelingen binnen de NS bezig met de invoering van de OV chippas. Momenteel zijn we bezig met het plaatsen van poorten op stations. Normaal hebben we alleen contact via mail of telefoon en op deze manier komen we toch even een keer bij elkaar. In een andere setting en dat is wel eens ontspannend,” vindt Bakker.

Enthousiaste gezichten aan boord van de skûtsjes

Volop strijd tijdens Skûtsje Ûndernimmersdei

De eerste wedstrijd behaalde NS-OVCP III aan boord van het Leeuwarder skûtsje een 5e plaats en de tweede wedstrijd aan boord van Heerenveen werd gewonnen. Bakker: “Beide keren was het echt genieten. De eerste wedstrijd was wat nat en koud, maar dat is voor ons kantoorpersoneel wel eens goed om mee te maken. Het was voor onze mensen hard werken aan boord, want er stond een behoorlijke bries op het Sneekermeer. Collega’s van mij hielpen mee aan het zwaard en aan de fok en als het een keer wat mis ging dan kregen ze de wind van voren. Het ging zo nu en dan behoorlijk scherp. Je moest je goed vasthouden als het skûtsje scheef ging. Er waren mensen bij die naar beneden gleden en dan trokken we ze aan hun armen en benen weer omhoog op het dek. En de giek komt natuurlijk ook zo nu en dan overwaaien. Maar na afloop vond iedereen het een geslaagde dag.”

Klaas Jansma verzorgde op geheel 'eigen wijze' de prijsuitreiking

Tevreden winnaars na afloop van de Skûtsje Ûndernimmersdei