Sneek winnaar Waterpoortrace 2012

Na de sprintwedstrijden, die begin mei werden gehouden, stond afgelopen zaterdag de tweede echte krachtmeting van dit seizoen op het programma. De 8e editie van de Waterpoortrace werd onder prachtige omstandigheden op de Snitser Mar verzeild.

Sneek ongenaakbaar op eigen water

De windvoorspelling van zuidwest kracht 4-5 kwam redelijk uit. De wind bleef gelukkig wel onder de 20 knopen en dus kon er prima gezeild worden. En…het bleef droog. Alle 14 SKS skûtsjes waren van de partij en men zeilde beide wedstrijden met gereefd zeil en fok. Iedereen was erg gretig om een goed resultaat neer te zetten. De Sneker wedstrijdorganisatie had een mooie zandloperbaan uitgelegd, waarbij de Snitser Mar bijna in zijn geheel kon worden gebruikt en er een prachtig lang kruisrak in lag.

De wind was niet geheel constant en ruimde van zuidwest naar west. En ging later weer terug. Tonnen moesten regelmatig worden versleept en tijdens de tweede wedstrijd trok de wind nog verder aan. Ondanks dat de Sneker Pan bij beide starts niet als een van de eerste skûtsjes op de startlijn lag, wist het steeds wel als eerste de bovenste ton te ronden. De startlijn lag er keurig in en bij de eerste start was Bolsward te vroeg weg. Na Sneek rondden Grou en Leeuwarden als eersten de bovenste boei. Langweer moest bij de onderste ton een extra rondje maken. Bolsward, die na de valse start aan een inhaalrace was begonnen, kreeg last van een windschifting en zakte weer terug in het veld. Voorin speelde zich een leuke strijd tussen Sneek, Grou en Leeuwarden af. Zij liepen met z’n drieen uit op de rest van de skûtsjes, maar Sneek bleek ongenaakbaar op eigen water.

Leuke strijd tussen Sneek, Grou en Leeuwarden

Langweer bleef de tweede wedstrijd met averij aan het zeil aan wal. Tijdens de tweede start lag Heerenveen op de startlijn en samen met Joure en Woudsend leken zij goed op weg. Echter het geluidssein vanaf het startschip duidde op een valse start, maar dit bleek een vergissing. Omdat er tijdens de start een procedurefout was gemaakt riep de wedstrijdleiding door het tonen van de gele vlag de skûtsjes terug. Die waren inmiddels al een heel eind richting de hoogste ton. Bolsward en Lemmer besloten vervolgens niet opnieuw te starten. Lemmer voer met zijn nieuwste tuig en wilde dat sparen, zo bleek later. Bij de herstart was Heerenveen ditmaal echt te vroeg en moest terug. Ook Joure draaide terug in de veronderstelling dat zij hun startnummer getoond zagen. Sneek en Grou namen de koppositie weer in. D’Halve Maen completeerde de top drie en wist prima mee te komen doordat Berend Mink het skûtsje aan de praat lijkt te hebben gekregen. Sneek liep eerst uit, maar Grou wist dichterbij te komen waardoor het tot op het laatste moment toch nog spannend bleef.

Súdwesthoek tijdens de Waterpoortrace 2012

Tijdens de prijsuitreiking ontving schipper Douwe Visser van Sneek de Dicky van der Werff bokaal uit handen van Karst Doevendans namens de wedstrijdorganisatie. Tevens ontvingen alle schippers een fles Beerenburg, waarna er nog lang werd nagesproken over deze mooie wedstrijd.

Einduitslag Waterpoortrace 2012
1. Sneek