Sneek wint bijzondere wedstrijd Zuiderzeemuseum

In samenwerking met de SKS organiseerde het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen een bijzondere skûtsjezeilwedstrijd om het 30-jarig bestaan van het buitenmuseum te vieren. Een unieke gebeurtenis aangezien de SKS skûtsjes slechts in uitzonderlijke omstandigheden actief zijn buiten Friesland. Na overleg met eigenarencommissies en schippers besloot het SKS bestuur tot deelname aan deze bijzondere jubileumrace.

Bijzondere wedstrijd Zuiderzeemuseum

Toeschouwers aan boord van de museumferry

En dus staken zeven SKS skûtsjes op vrijdagmiddag het IJsselmeer over om in Enkhuizen zeer gastvrij te worden onthaald. Zaterdagochtend voeren de skûtsjes in parade naar het wedstrijdwater voor de kust van het buitenmuseum. Hier werd onder prima zeilomstandigheden een olympische baan (driehoek) gezeild. Het Jouster skûtsje (Dirk Jan Reijenga) rondde als eerste de bovenste ton en gaf deze positie niet meer uit handen. Daarachter klom Douwe Azn Visser van Sneek ten koste van Earnewâld (Gerhard Pietersma) naar een tweede plaats. Na de eerste wedstrijd van deze jubileumrace kregen de skûtsjes in de haven een warm welkom van feestband Kleintje Pils.

Skûtsjes in actie voor de kust van Enkhuizen

Feestband Kleintje Pils op de dijk

Ook ’s middags werkte het weer goed mee om het publiek, waaronder de enthousiaste sponsoren van de SKS, een prachtige zeilwedstrijd te laten zien. Windkracht 5 vanuit west-zuidwest. Het Drachtster skûtsje met schipper Albert Visser kwam goed uit de tweede start en meldde zich als eerste bij de hoge ton. Broer Douwe Visser (Sneek) volgde op de tweede plek en Pieter Brouwer (Heerenveen) lag op dat moment nog derde. Er werd een flinke strijd geleverd tussen de skûtsjes en aan boord was het hard werken voor schippers en hun bemanningen.

Joure finishte de tweede wedstrijd als vijfde

Gezelligheid op de dijk

De Sneker Pan, regerend SKS kampioen, zeilde Drachten voorbij en nam de koppositie over. Ook de Jousters kwamen naar voren in het wedstrijdveld, maar later zakten zij weer terug en finishten als vijfde. Sneek pakte de winst in de tweede wedstrijd en daarmee ook de eerste plaats in de eindstand. Drachten volgde na hun prima start nog vóór Earnewâld en Heerenveen. Tijdens de huldiging speelde Kleintje Pils het Frysk Folksliet en kreeg de winnaar gerookte paling voor de gehele bemanning. Alle andere schippers ontvingen een pakket met kaas.

Winnaar Douwe Azn. Visser (Sneek) ontvangt de felicitaties van burgemeester Jan Baas

Winnaar Douwe Azn. Visser (Sneek) wordt toegezongen

De samenwerking tussen de SKS en het Zuiderzeemuseum bleek vanaf het eerste moment een schot in de roos. De wedstrijdorganisatie was in prima handen van de Watersport Verenigingen ‘Zevenwolden’, namens de SKS, en ‘Almere’, namens het Zuiderzeemuseum. Deelnemers, toeschouwers en organisatie kunnen dan ook terugkijken op een zeer geslaagd evenement.

Einduitslag Jubileumrace Enkhuizen

1. Sneek (2,9 | 2 – 0,9)
2. Joure (5,9 | 0,9 – 5)
3. Earnewâld (6 | 3 – 3)