Winterpalaver op vrijdag 8 februari 2019

De Stichting Foar de Neiteam nodigt u van harte uit bij het Winterpalaver 2019 op vrijdag 8 februari a.s.. Net als ieder jaar bieden we een interessant programma waarbij we de discussie niet uit de weg gaan. En natuurlijk zijn er weer historische beelden te zien.

Het afgelopen zeilseizoen staat ons nog vers in het geheugen en we kijken nu al vooruit naar het komend zeilseizoen. Dit Winterpalaver richten we ons op techniek, inzicht en op onze diepste emotie en intense beleving als het om een skûtsje gaat.

‘Wat is het ideale lijnenplan?’

Met formules proberen we de skûtsjes zo snel mogelijk over het water te laten gaan. Rompvormen maken het tot een ingewikkelde materie. Jeroen de Vos legt uit hoe het lijnenplan vroeger werd bepaald en laat ons zien hoe dit tegenwoordig bij het ontwerpen van een hypermodern schip tot stand komt.

‘Het geheim van de skûtsjedubbel’

Het zou een titel kunnen zijn van een spannend boek. Maar zelfs Stephen King had de apotheose op de Snitser Mar niet kunnen bedenken.

Tammo Oosterhof beleefde een bijzonder jaar als adviseur van zowel de kampioen 2018 bij de SKS op het ‘Doarp Grou’ als bij de IFKS op ‘it Doarp Eastermar’. Wat ziet hij wel, wat anderen niet zien? In een bijzonder interactief vraaggesprek gaan we hier achter komen.

‘Is pake syn skip der noch?’

Met deze vraag wordt de Stichting Foar de Neiteam vaak benaderd. In het Stamboek Skûtsjes, dat te zien is op www.skutsjehistorie.nl, wordt dan begonnen met de speurtocht in de lijst met 870 in Fryslân gebouwde skûtsjes. En dit leidt vaak tot mooie momenten waarbij de mooiste verhalen aan het licht komen.

De Friese troubadour en liedjesschrijver Sytse van der Werf vertelt over het verloren gewaande familieskûtsje ‘Ebenhaëzer’. Hiermee kwamen ook de bijzondere verhalen en gedichten van Abraham van der Werf (1921-2006) weer tot leven. Persoonlijke verhalen, zoals de ervaringen van een schipperskind en het avontuur op de Burgumer Mar. De zoektocht leidde zelf tot een familiehereniging.

Deze avond wordt u meegevoerd in het soms zware, maar ook uitbundig leven op een skûtsje.

U bent van harte welkom om 20:00 uur in de Driuwpôlle te Woudsend.

Inloop vanaf 19:30 uur.

Let op, toegang is gratis maar vol is vol.

Namens het bestuur Stichting Foar de Neiteam

P.S.: Slechts hevige ijzel, zware sneeuwval of een Elfstedentocht kunnen ons weerhouden deze avond te organiseren! Dit wordt dan vrijdag vóór 18:00 uur op www.skutsjehistorie.nl gemeld.

Winterpalaver 8 februari 2019