Derde dagoverwinning voor Langweer

De wedstrijd op de Hegemer Mar bij Woudsend werd gestart met drie Vissers – Albert, Douwe en Jappie – op kop van het klassement. Na een fantastisch mooie strijd voor het oog van een grote schare skûtsjeliefhebbers op de Indyk, finishten de gebroeders Brouwer – Harmen en Sytze – op kop van de wedstrijd. De derde dagoverwinning van Harmen Brouwer (Langweer) in dit SKS-Kampioenschap. “Ik snap er helemaal niks van! We hebben gewoon drie wedstrijden gewonnen, geweldig! Wat is het ook een ‘moai spultsje’!”

SKS Woudsend 2022

Tijdens de rûtebesprekking in De Driuwpôlle stond er geen route op het bord getekend. Wedstrijdleider Taeke van der Meulen, dit jaar voor het laatst, liet weten dat het nog onduidelijk was welke baan gezeild zou gaan worden. De wind, uit noordelijke hoek, was ’s ochtends maar nauwelijks aanwezig en zou later op de dag iets toenemen tot een kleine kracht 3. Het werd uiteindelijk baan A, een zandloperbaan met eerst een bakboordronding van de bovenste boei, gevolgd door twee keer stuurboord en tot slot weer bakboord om. Welke baan er ook gezeild wordt, de start blijft altijd belangrijk. Daarbij willen alle skûtsjes op de beste plek liggen.

Drachten, Heerenveen en Langweer kozen voor een start onderin bij het contraschip, terwijl klassementsleider Lemmer, Woudsend en Akkrum bovenin lagen. Joure passeerde de startlijn te vroeg en startte opnieuw. Earnewâld kende ook geen beste start en draaide achter enkele skûtsjes weg om net als Joure met een stuurboordslag aan de wedstrijd te beginnen. De rest van het wedstrijdveld koos voor een lange bakboordslag. Langweer kwam daar als beste uit, want het kon als enige over stuurboord voor alle bakboordskûtsjes langs en rondde als eerste de bovenboei met de gele ‘pet’. Drachten en Heerenveen die nagenoeg dezelfde slag als Langweer maakten, moesten Huizum , Grou en Súdwesthoek voor laten gaan. Drachten volgde op de vijfde plaats, terwijl Heerenveen pas als twaalfde de boei kon ronden.

SKS Woudsend 2022

Ook Lemmer kwam enigszins in de problemen bij de bovenwindse boei. Albert Jzn Visser raakte met zijn Lemster skûtsje ingesloten tussen andere skûtsjes en miste de aansluiting met de koplopers. In het voordewindse rak lagen de skûtsjes breeduit over de Hegemer Mar en het achterveld schoof steeds dichter op elkaar. Joure was na de valse start inmiddels opgestoomd naar de vijfde plaats achter Grou. Akkrum, Súdwesthoek en Heerenveen draaiden daarachter boord aan boord om de benedenwindse boei. Lemmer zakte zelfs terug naar de twaalfde positie, gevolgd door Sneek en Woudsend.

Allerlei wisselingen en strijd om elke positie. Langweer leek uit te kunnen lopen op de nummer twee, Johannes Hzn Meeter van Huizum. Maar niets was minder waar, want Huizum naderde na een prima kruisrak de Langwarders tot op de kont. Joure en Heerenveen bleken ook de juiste slagen te hebben gemaakt en volgden op de derde en vierde plaats. Deze vier skûtsjes zouden gaan strijden om de podiumplaatsen. Auke de Groot (Súdwesthoek) hield lang stand op de vijfde plaats, maar viel na een minder kruisrak in de tweede zeilronde toch weer naar achteren. Ook de nummer twee van het klassement, Grou, zag een mooie uitslag verloren gaan. Zelf eindigde Douwe Azn Visser als voorlaatste, terwijl Lemmer de schade nog een beetje beperkt kon houden en met de oranje leiderswimpel als achtste de finishlijn passeerde.

Tot het laatst aan toe was voor in het wedstrijdveld nog niemand echt zeker van zijn plek. In het laatste voordewindse rak zette Heerenveen de aanval in op Huizum en rondde als tweede de onderste ton. In het korte kruisrak op weg naar de finish behield Langweer de koppositie en kon mede dankzij een aanhalende wind onbedreigd naar de dagoverwinning zeilen. Na Terherne en Stavoren alweer de derde voor Harmen Brouwer van Langweer. Tweelingbroer Sytze van Heerenveen finishte op een mooie tweede plaats. Huizum verdedigde op de slagen van Joure en behield de derde plaats. Na de valse start kon Rinus de Jong alsnog terugkijken op een topwedstrijd. Woudsend werd op eigen water negende en daarachter volgde nog een spannende finish tussen d’Halve Maen en Súdwesthoek. Het was schot op schot, in het voordeel van Klaas Westerdijk, waardoor de Drachtsters als tiende eindigden. Sneek dat bij Stavoren nog zo mooi voorin streed om de eerste plek, eindigde als laatst.

SKS Woudsend

Prijsuitreiking Woudsend