Lemmer bekroont kampioenschap met dagoverwinning op thuiswater

Een jongensdroom werd waarheid voor Albert Jzn Visser: “Op ‘e Lemmer kampioen worden met het Lemster skûtsje.” Constant zeilen bleek de sleutel naar het succes. Lemmer is na 34 jaar weer SKS-kampioen! Dankzij de dagoverwinning op het thuiswater werd het SKS-Kampioenschap 2022 voortijdig beslist. Een ereronde langs het uitzinnige thuispubliek met de Lemster vlag in top! “Eindelijk kampioen! Het zat erin maar het moet er dan ook nog maar uitkomen. Ik moet er wel even aan wennen”, aldus de dolgelukkige schipper.

SKS Lemmer II 2022

Wedstrijdleider Jaap Frankema van de Lemster wedstrijdcommissie ging tijdens de rûtebesprekking in de British Pub uit van een op-en-delbaan, maar hij hield nog een slag om de arm. De wind was zuinig op deze zonovergoten dag in Lemmer. “Als er wind is, moet je zeilen”, aldus Frankema. En zo klonk om 14:00 uur het 10-minutenschot als begin van de startprocedure. De skûtsjes prepareerden zich op een lastige wedstrijd waarin de vlagerige wind een grote rol zou kunnen spelen.

SKS Lemmer II 2022

Al in het eerste kruisrak naar de bovenwindse boei bleek de top van het klassement goed uit de startblokken te zijn. Alleen Sneek was te vroeg en moest opnieuw over de startlijn. Ook Drachten en Joure begonnen laat aan de wedstrijd. Daar merkten Lemmer en Grou helemaal niets van. Zij maakten een lange stuurboordslag richting de vaargeul, terwijl onder andere Heerenveen, d’Halve Maen en Earnewâld de bakboordslag naar het Woudagemaal maakten. Na het eerste kruisrak lag het wedstrijdveld al ver uit elkaar. Lemmer en Grou rondden als eerste de boei met de ‘gele pet’ en na de spreader zeilden zij voor de wind richting de gate. Leeuwarden volgde op plek drie vóór het Huzumer skûtsje dat vierde lag.

Voor de wind kwam de wind van achteren waardoor de eerste vier skûtsjes naast elkaar kwamen te liggen. Welke keuze zouden Lemmer en Grou maken bij de benedenwindse boeien? Huizum dat de koppositie had overgenomen koos voor de bakboordton richting de polder en Lemmer volgde Grou richting het strand. Langweer, de winnaar van de eerste wedstrijd bij Lemmer, lag dit keer achterin en zag voor de wind Drachten en Joure voorbijkomen. Sneek had de valse start al behoorlijk goed gemaakt en rondde als negende de stuurboordton van de gate.

SKS Lemmer II 2022

Het waren lastige omstandigheden in de Lemster baai. Wie ziet waar de windvlagen komen? En wie maakt de juiste keuzes bij de ondertonnen én in het kruisrak? De aandacht van het Lemster publiek was uiteraard gericht op de kop van het wedstrijdveld waar Lemmer na het tweede voordewindse rak Grou losliet en een andere koers zeilde. Grou ging vrij snel na het ronden van de onderton weer overstag en dat bleek niet goed uit te pakken voor de Grousters. Huizum dat wel de lange bakboordslag afmaakte, wist de koppositie over te nemen. Ook Lemmer haalde Grou in.

SKS Lemmer II 2022

Terwijl pas de helft van het wedstrijdveld de bovenboeien gerond had, waren de koplopers alweer bij de gate. Zo ver lagen de skûtsjes dit keer uit elkaar. Ook het verschil tussen Lemmer en Grou werd steeds groter. De op-en-delbaan en de wisselende omstandigheden zorgden ervoor dat de wedstrijd boeiend bleef. Lemmer wist de koppositie van Huzum over te nemen en na anderhalf uur zeilen vond het aansluiting bij Drachten dat veertiende lag. Nog eenmaal de onderton ronden en dan op naar de finish. Albert Jzn Visser draaide zijn Lemster skûtsje om de stuurboordton en kreeg dankzij een windschifting volop wind in de zeilen. Onbedreigd konden de Lemsters op de finish af.

Schipper en bemanning beseften al voor het finishschot dat zij door deze dagoverwinning SKS-Kampioen 2022 waren. De voorsprong op Grou was inmiddels zo groot dat deze hen tijdens de slotwedstrijd niet meer zou kunnen inhalen. Iedereen op ‘e Lemmer was ‘út ‘e skroeven’! Een welverdiende overwinning voor Albert Jzn Visser en zijn bemanning die het hele kampioenschap al stabiel zeilden en dit bekroonden met een dagoverwinning in de Lemster baai. Johannes Hzn Meeter finishte met Huizum op de tweede plaats en Grou volgde als derde.

SKS Lemmer 2 2022