Akkrum wint eerste krachtmeting van het seizoen

Prachtige zeilomstandigheden bij de traditionele openingswedstrijd op De Fluezen bij Elahuizen. Elf skûtsjes verschenen aan de start van de jaarlijkse Sprintwedstrijden; Drachten, Earnewâld en Stavoren waren afwezig.

Sprintwedstrijden 2019

Tijdens de Sprintwedstrijden staat het starten centraal. Schipper en bemanning moeten dusdanig op elkaar ingespeeld zijn dat het skûtsje niet te vroeg, maar ook niet te laat de startlijn passeert. Omdat er zowel in de ochtend als in de middag drie korte routes werden gezeild, zouden er geen terugroepnummers worden getoond. Degene die te vroeg startte, werd niet gefinisht en kreeg 14 strafpunten.

De eerste wedstrijd werd gewonnen door Heerenveen, vóór Joure en Akkrum. Tijdens de tweede wedstrijd verliet Langweer na een bakboord-stuurboordsituatie met Leeuwarden het wedstrijdwater vanwege averij aan de opsteker. Akkrum won die tweede wedstrijd, gevolgd door Grou en Lemmer. De derde wedstrijd bleek opnieuw een prooi voor Heerenveen. Leeuwarden en Huizum volgden op plek 2 en 3.

Sprintwedstrijden 2019

Na een korte lunchpauze gingen de tien overgebleven skûtsjes opnieuw van start. Lemmer, Heerenveen, Grou en Huizum passeerden de startlijn te vroeg. Alleen Grou besloot opnieuw van start te gaan en finishte uiteindelijk als zevende. Leeuwarden pakte ditmaal de winst vóór Joure en d’Halve Maen. Tijdens de vijfde wedstrijd waren Leeuwarden en d’Halve Maen te vroeg over de start. Heerenveen won voor de derde maal en ook Akkrum liet zich weer voor in de vloot zien en pakte de tweede plaats vóór Lemmer.

Sprintwedstrijden 2019

De Akkrummers hielden de wind goed in de zeilen en behaalden dankzij een overwinning tijdens de zesde wedstrijd ook de dagwinst. Joure en d’Halve Maen finishten de laatste wedstrijd als tweede en derde, terwijl Sneek en Huizum dit keer te vroeg van start waren gegaan.

Sprintwedstrijden 2019

De prachtige ‘Sprint Bokaal 2019’ werd door wedstrijdleider Wiebe Haytema van WSV De Fluessen uitgereikt aan Pieter Ezn. Meeter van Akkrum. Sytze Brouwer (Heerenveen) behaalde de tweede plaats in het dagklassement, gevolgd door Rinus de Jong (Joure).

Winnaar Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) met de prachtige Sprint Bokaal 2019

Einduitslag Sprintwedstrijden 2019

1. Akkrum (Pieter Ezn. Meeter)
  2. Heerenveen (Sytze Brouwer)