Akkrum wint SKS Foarwedstriid

Het skûtsje Eildert Sietez uit Akkrum pakte drie weken voor de start van het SKS Kampioenschap 2016 de eindoverwinning tijdens de SKS Foarwedstriid op het wedstrijdwater bij Grou. De Gerben van Manen uit Heerenveen eindigde als tweede vóór De Sneker Pan.

Het winnende skûtsje Eildert Sietez uit Akkrum

De routebesprekking werd ’s ochtends gehouden in Het Theehuis. Daar kregen de schippers te horen dat er een west/zuidwestenwind stond en dat de start op de Sidebuurster Ie zou plaatsvinden. Via de Wide Ie, Peanster Ie en De Tynje zeilden de skûtsjes vervolgens om het eilandje op de Pikmar en weer terug door De Tynje.

Ochtendwedstrijd op de Pikmar

Nog vóór de start moest Grou, dat op zoek was naar een mooie startpositie, uitwijken voor Joure en raakte verstrikt in het riet. Het duurde even voordat de Grousters weer los wisten te komen en de achterstand die zij hierdoor opliepen, konden zij gedurende de eerste wedstrijd niet meer goed maken.

Grou raakte verstrikt in het riet

Skûtsje Twee Gebroeders uit Langweer

Sneek, Lemmer en Heerenveen voerden halverwege de strijd de vloot aan. Joure begon na een negende positie vanuit de start met een mooie opmars naar de vijfde plek achter de Súdwesthoek. Sneek behield de koppositie en finishte de eerste wedstrijd als eerste. Alco Reijenga (Heerenveen) volgde op de tweede plaats vóór het Lemster skûtsje.

Hard werken aan boord van het Ljouwerter skûtsje

Strijd om de tweede plaats tussen Heerenveen en Lemmer

Strijd om de tweede plaats tussen Heerenveen en Lemmer

Bij de middagwedstrijd gingen twee skûtsjes te gretig van start; de nummers één en twee van de eerste wedstrijd: Sneek en Heerenveen. Pieter Ezn. Meeter van Akkrum greep zijn kans en stuurde zijn skûtsje naar de eerste plaats. Douwe Azn. Visser (Grou) volgde als tweede en nam daarmee revanche op zijn eerdere veertiende plek. De gebroeders Pietersma, Gerhard (Earnewâld) en Jeroen (Drachten) streden daarachter om de derde plaats.

Grou op weg naar de tweede plaats tijdens de middagwedstrijd

Broederstrijd tussen de Pietersma's: Drachten en Earnewâld zij aan zij

Broederstrijd tussen de Pietersma’s: Drachten en Earnewâld zij aan zij

It Doarp Huzum verliet helaas met averij de wedstrijd. Akkrum pakte met de beoogd opvolger van adviseur Appie Boorsma op het achterdek de winst tijdens de tweede wedstrijd en daarmee de dagoverwinning. Zowel Heerenveen als Sneek finishten na de valse start in de middenmoot en eindigden respectievelijk als tweede en derde in het dagklassement.

Berend Mink (d'Halve Maen) op bekend Grouster wedstrijdwater

Berend Mink (d’Halve Maen) op bekend Grouster wedstrijdwater

De skûtsjes zijn flink aan elkaar gewaagd

Tijdens deze prachtige zeildag werd eens te meer duidelijk dat veel skûtsjes flink aan elkaar gewaagd zijn. Schippers en bemanningen gaan naar aanleiding van deze resultaten de laatste puntjes op de i zetten. We kijken met elkaar uit naar een mooi SKS Kampioenschap 2016, dat op 30 juli a.s. van start zal gaan.

Einduitslag SKS Foarwedstriid 2016

1. Akkrum (7,9 | 7 + 0,9)
  2. Heerenveen (9 | 2 + 7)
  3. Sneek (9,9 | 0,9 + 9)