Drachten wint spannende strijd

Opnieuw een zomerse dag bij het SKS skûtsjesilen. Mooi weer, maar ook licht weer, zoals ‘silers’ dat noemen. Windkracht 2 tot 3, beginnend zuid-zuidoost en later draaiend naar zuid-zuidwest. De walstart werd uiteindelijk een sleepstart, maar de wedstrijd werd er niet minder spannend door. Tot op de laatste meters streden Drachten, Grou én ook Akkrum om de dagwinst. “Zo spannend”, vond winnaar Jeroen Pietersma van het Drachtster skûtsje, “we kregen net op tijd een zuchtje wind. Machtig! Ik ben écht heel blij!”

Ontlading aan boord van het Drachtster skûtsje

Tijdens de routebespreking door wedstrijdleider Wietze Visser werd duidelijk hoe onzeker de wind en daardoor ook de te varen route bij Earnewâld was. Klassementsleider Albert Jzn. Visser (Lemmer) trok de conclusie: “We varen wel achter jullie aan.” Het commissiebootje voer inderdaad voor de skûtsjevloot om de juiste route aan te geven. Een walstart  bleek niet mogelijk en in plaats daarvan werden de skûtsjes in een lange lijn de Sânemar opgesleept. Een eerste poging mislukte, maar na een tweede keer kon om 14.40 uur de wedstrijd dan écht beginnen.

Sleepstart op de Sânemar

Snel en vaardig handelen aan boord van het Huzumer skûtsje

Met de gaffel op het dek aan stuurboordskant wachtten alle skûtsjes op het startsein vanaf sleepboot Argus. Vervolgens gebruikten de bemanningen al hun krachten om het zeil en de fok zo snel mogelijk omhoog te krijgen. Ongelooflijk veel pech aan boord van het Huzumer skûtsje, dat startte met nummer 1, waar het zeil weer naar beneden viel. Snel en vaardig anticipeerde Johannes Hzn. Meeter op dit gebeuren en zo wist hij de schade te beperken. Op dat moment kon alleen Drachten profiteren en stuurde het als eerste de Folkertssleat in. Maar ook Grou wist met meer snelheid de Huzumers in te halen.

Het was zoeken naar de vlaagjes wind en hopen dat je niet in een schifting terecht zou komen. Drachten rondde als eerste de boei in de Folkertssleat en Grou volgde als tweede. Huizum had inmiddels gezelschap van Akkrum gekregen en beide kregen last van schiftende wind. Desondanks wisten zij als derde en vierde de boeironding te maken. De skûtsjes daarachter hadden namelijk ook alle moeite om de wind in de zeilen te krijgen. Het eerste kruisrak zorgde al direct voor een wijd verspreid wedstrijdveld. Ruim een kwartier verschil tussen Drachten en Sneek, dat als laatste de eerste ton rondde.

De tweede boeironding vond plaats in de Lange Sleatten. Akkrum had de aanval op Huizum gewonnen en lag inmiddels derde. Ook Leeuwarden en Joure, komend van nummer 12 en 13, deden goede zaken en rondden als zevende en achtste de tweede boei. Vervolgens kwamen een aantal skûtsjes, waaronder Leeuwarden en Súdwesthoek, in een gribus bij de lage wal terecht. Met de vaarboom probeerden ze daar weg te komen, maar dit kostte hen uiteraard posities.

Focus bewaren en alert blijven aan boord van Heerenveen

De Drachtsters hadden daar allemaal geen weet van en leken, na opnieuw de Folkertssleat te hebben bezeild, onbedreigd naar de finish te kunnen gaan. Echter Grou kwam steeds een stukje dichterbij en ook Akkrum vond aansluiting bij het voorste tweetal. Ondertussen toonde Sytze Brouwer zijn stuurmanskunsten in de Folkertssleat door vlak achter het Lemster skûtsje langs te gaan. Lemmer moest draaien voor de wal en Heerenveen kon precies in de ontstane ruimte en schoof een plekje naar voren.

Overal op het wedstrijdwater werd strijd geleverd

Overal op het wedstrijdwater werd strijd geleverd, maar de spannendste strijd werd bewaard tot bij de finish. In de Lange Sleatten moest nog eenmaal de boei worden gerond alvorens er op nummer werd gefinisht. Drachten moest naar nummer 2 en Grou naar 3. De dagwinst leek te gaan tussen deze twee skûtsjes. Of kon Akkrum ook nog verrassen? Want Pieter Ezn. Meeter hoefde ‘slechts’ naar nummer 7. De spanning was om te snijden en de ontlading was dan ook enorm toen het Drachtster skûtsje als eerste het finishschot hoorde.

Het publiek langs de kant had mooi zicht op de skûtsjes

Akkrum pakte nipt voor Grou de tweede plaats en ook Johannes Hzn. Meeter (Huizum) was na afloop toch ook wel blij met zijn vierde plaats, gezien alle materiaalpech tijdens de start. Langweer en Súdwesthoek finishten als laatsten, allebei met een protestvlag.

Uit de protestkamer:

De uitslag van de wedstrijd bij Earnewâld is nog niet definitief.

Naar aanleiding van de protesten van Langweer en Stavoren, zal de jury na lang beraad een advies uitbrengen aan het SKS bestuur. Het bestuur beslist, overeenkomstig art. 21.8 uit het SKS Handboek, binnen twee dagen.

Update woensdag 31 juli:

De jury heeft vanochtend advies uitgebracht aan het bestuur van de SKS. Het SKS bestuur heeft besloten de wedstrijd van gisteren in Earnewâld van waarde te verklaren.