Earnewâld wint Rabo Interpolis Hurdsilerij

Onder tropische omstandigheden werd op vrijdag 5 juni op de Snitser Mar de jaarlijkse Rabo Interpolis Hurdsilerij gehouden. Wind én zon zorgden voor een prachtige silerij. Het Earnewâldster skûtsje met aan boord team Interpolis 3 pakte uiteindelijk de dagzege.

Het winnende team Interpolis 3 - Earnewâld

Het winnende team Interpolis 3 – Earnewâld

De temperatuur liep hoog op, maar de wind op het water gaf gelukkig verkoeling. De Rabo Interpolis Hurdsilerij is een jaarlijks initiatief van de hoofdsponsors van de SKS in nauwe samenwerking met de SKS. Aan boord van de skûtsjes waren naast vertegenwoordigers van hoofdsponsors Rabobank en Interpolis ook vertegenwoordigers en gasten van de SKS co-sponsors. Zij konden tijdens deze dag zelf ervaren hoe het is om met een wedstrijdskûtsje te zeilen.

Rabo Interpolis Hurdsilerij 2015

Namens de hoofdsponsor heette commercieel directeur van Interpolis, Arné van den Boom, allen welkom. Hij benadrukte de hechte band van de Friese Rabobanken en Interpolis met de SKS. Peter de Jong, voorzitter SKS, liet in zijn welkomstwoord weten het als SKS een eer te vinden om deze dag gastheer te mogen zijn.

Na een bondige uitleg van de route door wedstrijdleider Pieter Boelsma kwam de loting door Gjalt de Jong. Op onnavolgbare wijze wist hij verband te leggen tussen een voormalig skutsjeschipper en Robinson Crusoe. Hierna werd het tijd voor wat actie. Er werden twee wedstrijden gezeild met tussendoor een gezamenlijke lunch bij It Foarûnder op het Starteiland. Het winnende team, aan boord van het skûtsje Twee Gebroeders uit Earnewâld, bestond uit Brabantse agrariërs. Zo bleek dat dus ook een combi van schippers en boeren succesvol kan zijn. Het was overigens de eerste keer dat een team van Interpolis er met de dagwinst vandoor ging.

Prijsuitreiking Rabo Interpolis Hurdsilerij 2015

De prijsuitreiking werd verricht door Arnold de Jong, directielid Rabobank Sneek Zuidwest Friesland. Hij vroeg een groot applaus voor de prima organisatie, waarna hij de prijzen verdeelde. Winnende schipper Gerhard Pietersma sprak zijn dank uit voor de onmisbare steun van Rabobank en Interpolis. Organisatie én deelnemers konden onder het genot van een hapje en een drankje terugkijken op een geslaagde dag.

Einduitslag

1. Earnewâld | Interpolis 3
  2. Sneek | CLAFIS Maritiem
  3. Grou | Rabo Drachten
  4. Joure | Poiesz Supermarkten
  5. Drachten | Rabo Leeuwarden NW Fryslân
  6. D’Halve Maen | Heineken
  7. Súdwesthoek 1 | Interpolis 4
  8. Akkrum | Van der Let & Partners
  9. Heerenveen | Interpolis 2
  10. Woudsend | Rabo Sneek ZW Fryslân
  11. Leeuwarden | Interpolis 1
  12. Súdwesthoek 2 | Rabo Heerenveen ZO Fryslân

In verband met het overlijden van hun vader  Hidzer Meeter waren de schippers van Langweer en Huzum afwezig.