Gjalt de Jong verzorgt wedstrijdcommentaar

Het vaste publiek op de wal zal het dit jaar niet ontgaan dat er een nieuwe speaker is aangetrokken voor het wedstrijdcommentaar. Ondernemer, troubadour, verteller en toneelspeler Gjalt de Jong heeft het stokje overgenomen van Henk Doevendans die negentien jaar lang de SKS wedstrijden van deskundig commentaar voorzag.

Gjalt de Jong

Gjalt de Jong komt uit Earnewâld. Hij weet veel van historische schepen en is een watermens pur sang. Samen met partner Hylkje begon hij vijftien jaar geleden het bedrijf Skûtsjevaart Grou. Het bedrijf vaart het hele watersportseizoen met gasten op en rond de Friese meren op twee authentieke skûtsjes.

De Fries zit zelden of nooit om woorden verlegen. ‘Het is veel improviseren en een neutraal wedstrijdcommentaar leveren. En ik heb een uitgesproken mening, dus daar moet ik wel even op letten,’ verwacht Gjalt. ‘We zullen afwachten wat de mensen ervan vinden. Ik zal zeker alle adviezen, suggesties en opmerkingen ter harte nemen om zo te komen tot een wedstrijdverslag dat het publiek aanspreekt.’