Kapitein Malik Azmani wint met skûtsje Earnewâld de Friso Cup 2019

Vrijdag 6 september is door genodigden van de provincie Fryslân gestreden om de Friso Cup. De zeilwedstrijd is op een achttal skûtsjes van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen (SKS) gezeild in het kader van de relatie tussen Europa en Fryslân. Aanwezig waren Nederlandse leden van het Europees parlement, Friese Kamerleden en lokale bestuurders, circa 70 in getal.

Friso Cup 2019

Na een spannende wedstrijd kwam het skûtsje van Earnewâld als eerste over de finish, met Europarlementariër Malik Azmani als kapitein en schipper Sieberen van Terwisga. Tweede werd Heerenveen met schipper Sytze Brouwer, kapitein was VVD Tweede Kamerlid Aukje de Vries. Als derde finishte d’Halve Maen met als schipper Klaas Westerdijk, kapitein was Liesje Schreinemacher, Europarlementariër van de VVD. De ochtendwedstrijd werd met veel wind gevaren. Na overleg met de schippers is besloten de middagwedstrijd niet door te laten gaan.

Friso Cup 2019

Ook het jubilerende Statenjacht Friso met aan boord o.a. commissaris der Koning drs. A.A.M. Brok was bij de wedstrijd op het Sneekermeer aanwezig.

Deze speciale editie van de Friso Bokaal, dit jaar Friso Cup genoemd, stond in het teken van de relatie tussen Europa en de provincie Fryslân. Voor deze zeilwedstrijd waren vertegenwoordigers van Europese netwerken en Friese ondernemers met een Europese relatie uitgenodigd.

Uitslag Friso Cup 2019:

1. Azmani – Earnewâld