Lemmer wint voor eigen publiek

Dankzij een goede uitslag tijdens deze tweede dag op het Lemster wedstrijdwater wisten de Snekers het SKS kampioenschap 2012 al vroegtijdig veilig te stellen. Met de finalewedstrijd op de Snitser Mar in het vooruitzicht was de 2e plaats achter het Lemster skûtsje vandaag voldoende om de SKS titel te prolongeren. De Lemsters pakten de dagoverwinning voor het enthousiaste thuispubliek. Grou eindigde op de 3e plaats.

Lemmer wint voor eigen publiek

Peke Ritsma verricht het startschot

Een zwak tot matige wind uit noordelijke richtingen zorgde vandaag voor een spannende zeilwedstrijd bij Lemmer. Na de 14 punten die Johannes Meeter (Lemmer) gisteren vanwege een protest opliep, was hij vandaag gebrand op revanche. Op thuiswater, voor eigen publiek, rondde hij als eerste de hoogste boei. Gevolgd door Bolsward, de nummer twee in het klassement, Langweer en Drachten.

Publiek zat rijen dik op de dijk

Er was maar weinig ruimte voor al die skûtsjes die na genoemde eerste vier de ton nog moesten ronden. Zowel van bakboord- als van stuurboordkant kwamen ze op elkaar af en dat zorgde voor spannende situaties. Grou moest opsturen om de boei te halen en d’Halve Maen werd gedwongen mee te gaan. Daarvan wist Gerhard Pietersma (Earnewâld) te profiteren en zo kon hij achter De Sneker Pan op de 6e plek aansluiten.

Achterin had Woudsend nog een rekening met het Leeuwarder skûtsje te vereffenen. Al kostte het Ype van der Meulen zelf een aantal plaatsen toch ‘bracht’ hij de Leeuwarders steeds verder richting Tacozijl. Van die duels in het achterveld merkte Johannes Meeter en zijn Lemster bemanning helemaal niets. Fier op kop vervolgden zij de wedstrijd richting de vele toeschouwers op de dijk. Maar precies op die plek viel de wind voor de Lemsters weg en Pieter Meeter (Bolsward) greep de koppositie.

De draaiende wind van noordwest tot noordoost maakte het niet makkelijk voor de skûtsjeschippers. Ook de Lemster wedstrijdcommissie hield alles goed in de gaten om de kruisrakken zo optimaal mogelijk te houden. Aan het begin van de tweede route kreeg Bolsward de wind op de kop van het skûtsje en de voorsprong op Lemmer nam weer af. In het kruisrak zeilde Lemmer over stuurboord nog achter Bolsward dat over bakboord lag. Bij de boventon bleek echter dat de Lemsters zich naar de eerste plaats hadden teruggeknokt.

Voordewind liepen de eerste twee skûtsjes uit op de rest van de vloot, maar zij zagen ook dat klassementsleider Sneek bezig was aan een serieuze opmars. Douwe Jzn. Visser meldde zich in de derde route bij de nummer 1 en 2 en verstevigde zijn kampioenspositie door zelfs naaste concurrent Bolsward in te halen. En dat was nog niet voldoende voor de Snekers, want ook de jacht op Lemmer werd ingezet. Daarachter zakte Jaap Zwaga met het skûtsje van Langweer steeds verder terug, nadat zij op de 3e plaats hadden gelegen. Uiteindelijk finishten zij toch nog als 8e. Woudsend en Leeuwarden bleven bij elkaar in de buurt tijdens deze wedstrijd en dat zorgde uiteindelijk voor twee protestsituaties. Beiden passeerden met de rode vlag de finishlijn.

Opnieuw pech voor het Lemster skûtsje. Terwijl het de draai richting de tweede boventon inzette, viel de wind weer even weg en zo verspeelde het de koppositie aan Sneek. Maar de Lemsters vochten zich terug en in het voordewindse rak kwamen zij boord-aan-boord met Sneek te liggen om vervolgens bij de boei weer orde op zaken te stellen. Er deed zich nog een protestsituatie tussen Bolsward, d’Halve Maen en Grou voor, waarbij d’Halve Maen de ton geraakt zou hebben. Voor de wind hadden de schippers even overleg met elkaar en zo verdwenen de protestvlaggetjes uit het want.

Het kampioenschap wordt gevierd op het Sneker achterdek

Onder luid gejuich finishte het Lemster skûtsje als eerste, gevolgd door Sneek, de SKS kampioen 2012. Met de vlag in top vaart De Sneker Pan naar de Snitser Mar waar zij morgen, net als Dorian van Rijsselberghe – de windsurfer die voor de medalrace al zeker was van Olympisch goud – , nog eenmaal hun fantastische zeilkunsten zullen tonen.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.

Foto’s: Martin de Jong