SKS kampioen 2012 regeert ook op Lauwersmeer

Afgelopen zaterdag, 1 september, zeilden de SKS skûtsjes in het kader van de Admiraliteitsdagen en de Stadsfeesten Dokkum twee wedstrijden op het Lauwersmeer. En de kersverse SKS kampioen 2012, De Sneker Pan, regeerde opnieuw. Met tweemaal winst pakten Douwe Jzn. Visser en zijn bemanning de eindoverwinning. Het Heerenveenster skûtsje eindigde op een mooie tweede plaats, voor Joure dat als derde finishte.

Tweemaal winst voor De Sneker Pan

De skûtsjes kregen naast een sterk schiftende wind, west noordwest later krimpend naar zuidwest – kracht 3 tot 4, tevens te maken met een flinke stroming als gevolg van het spuien van de sluis. Sneek en Woudsend waren bij de start van de eerste wedstrijd goed weg. Sneek rondde als eerste de hoogste ton gevolgd door Heerenveen en Woudsend. De Gerben van Manen pakte vervolgens de koppositie over van De Sneker Pan. Maar na het voordewindse rak besloot Douwe Jzn. Visser direct overstag te gaan en deze slag bleek goed uit te pakken. Op weg naar de finish werd het nog een spannende strijd, die in het voordeel van Sneek werd beslist. Heerenveen finishte als tweede en Woudsend als derde.

Vanaf de wal bij Esonstad keken veel toeschouwers
naar de verrichtingen van de SKS skûtsjes.

Het Drachtster skûtsje met links gelegenheidsschipper Jeroen Pietersma

Stavoren maakte bij de tweede wedstrijd een valse start en ook Leeuwarden, die de ton niet haalde, draaide terug om opnieuw van start te gaan. Sneek, Earnewâld en Bolsward rondden als eerste drie de bovenste ton. In het voordewindse rak schoof Heerenveen naar voren van de zevende naar de vierde plek. Sneek en Earnewâld pakten voorsprong op de anderen. Vervolgens kreeg schipper Gerhard Pietersma (Earnewâld) te maken met een stuurloos rondvaartschip dat in de wedstrijdbaan lag. Gelukkig liep dit allemaal goed af. Vanaf de wal bij Esonstad keken veel toeschouwers naar de verrichtingen van de SKS skûtsjes. Men zag dat Sneek ook de tweede wedstrijd won en dus de eindoverwinning pakte. En dat Heerenveen vlak voor de finish Earnewâld voorbij zeilde om zo opnieuw tweede te worden.

Heerenveen zeilde vlak voor de finish Earnewâld voorbij

Het was een prachtige zeildag op het Lauwersmeer. Komende zaterdag, 8 september, zeilen de skûtsjes weer op het Sneekermeer tijdens het Amateursilen.

Eindstand:
1. Sneek (1,8 | 0,9 – 0,9)
2. Heerenveen (4 | 2 – 2)
3. Joure (8 | 4 – 4)
4. Grou (11 | 5 – 6)
5. Woudsend (11 | 3 – 8)
6. Earnewâld (12 | 9 – 3)
7. Drachten (13 | 6 – 7)
8. Bolsward (15 | 10 – 5)
9. Stavoren (18 | 7 – 11)
10. Lemmer (21 | 12 – 9)
11. Langweer (21 | 11 – 10)