Slot Prijsuitreiking 2012

Tijdens de traditionele Slot Prijsuitreiking op het Starteiland werden de veertien schippers en bemanningen bedankt voor hun geweldige inzet tijdens het SKS kampioenschap 2012. Een kampioenschap vol strijd, emotie en spanning.

Voorafgaand aan de officiële prijsuitreiking werd stilgestaan bij het afscheid van het verslaggeversduo, Klaas Jansma en Sippy Tigchelaar, van Omrop Fryslân. De SKS bedankte beide voor 35 jaar inzet en het geven van een geluid en gezicht aan het SKS skûtsjesilen. Sippy Tigchelaar werd benoemd tot Lid van Verdienste. Klaas Jansma was deze eer al eerder ten deel gevallen. Hij kreeg alsnog de bijbehorende versierselen opgespeld, evenals Sippy. Zij ontvingen verder als blijk van waardering een portret op katoen geschilderd door Anne Tjerkstra. De Vereniging van Schippers en Bemanningen (VSB) overhandigde een fotocollage.

Sippy Tigchelaar en Klaas Jansma ontvingen een door Anne Tjerkstra op katoen geschilderd portret

Sippy Tigchelaar en Klaas Jansma ontvingen een
door Anne Tjerkstra op katoen geschilderd portret

CdK John Jorritsma reikte de provinciale prijzen uit. De waarderingsprijs was voor jurylid Bert Broer en de provinciale stimuleringsprijs viel ten deel aan de eigenarencommissie van het skûtsje d’Halve Maen.

Jurylid Bert Broer met de provinciale waarderingsprijs

Jan Bron, secretaris Stichting d'Halve Maen, nam de provinciale stimuleringsprijs in ontvangst

Jan Bron, secretaris Stichting d’Halve Maen,
nam de provinciale stimuleringsprijs in ontvangst

Douwe Jzn. Visser (Sneek) met de Kampioensschaal van de provincie

Het Huzumer skûtsje finishte als laatste tijdens de wedstrijd op de Snitser Mar en dus ontving schipper Lodewijk Hzn. Meeter het traditionele krentenbrood uit handen van Burgemeester Hayo Apotheker

Burgemeester Hayo Apotheker

Lodewijk Hzn. Meeter met het krentenbrood

Bert Roman, directievoorzitter van de Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland, reikte namens de hoofdsponsors Rabobank en Interpolis net als vorig jaar het Sulveren Skûtsje uit aan Douwe Visser van De Sneker Pan. Alle aanwezigen in de zaal beloonden deze SKS titelprolongatie met een luid applaus.

Uitreiking van het Sulveren Skûtsje

SKS vice-voorzitter Henk Frankema nam tenslotte het woord en liet weten dat het naar omstandigheden goed gaat met SKS voorzitter Peter de Jong. Hij dankte zijn collega-bestuursleden en allen die dit kampioenschap weer tot een groot succes hebben gemaakt.

SKS vice-voorzitter Henk Frankema

Vervolgens was het tijd voor de huldiging van de veertien hoofdrolspelers van twee weken skûtsjesilen. De beveiliging was dit jaar in handen van ‘de dames van de prijsuitreiking’. Na een podiumact brachten zij de Kampioenswimpel naar voren en werden de schippers stuk voor stuk naar voren gehaald om hun prijs in ontvangst te nemen.

Jappie Meeter (Leeuwarden) werd naar het podium gebracht

De 'dames van de prijsuitreiking' met de Kampioenswimpel

De ‘dames van de prijsuitreiking’ met de Kampioenswimpel

Douwe Jzn. Visser (Sneek), Douwe Azn. Visser (Grou) en Pieter Meeter (Bolsward) mochten plaatsnemen op het ereschavot en hun collega-schippers op volgorde achter de Kampioenswimpel.

Winnaars 2012 op het podium

De hoofdrolspelers van twee weken skûtsjesilen op een rij

Tot slot was er gelegenheid om de voltallige bemanning van het kampioensskûtsje De Sneker Pan te feliciteren en kon het feest losbarsten.

UITSLAG SKS kampioenschap 2012:
1. Douwe Visser (Sneek) 2. Douwe Visser (Grou) 3. Pieter Meeter (Bolsward) 4. Gerhard Pietersma (Earnewâld) 5. Dirk Jan Reijenga (Joure) 6. Berend Mink (d’Halve Maen Drachten) 7. Johannes Meeter (Lemmer) 8. Albert Visser (Drachten) 9. Pieter Brouwer (Heerenveen) 10. Ype van der Meulen (Woudsend) 11. Jappie Meeter (Leeuwarden) 12. Auke de Groot (Stavoren) 13. Jaap Zwaga (Langweer) 14. Lodewijk Hzn. Meeter (Huizum)

Klik hier voor het SKS eindklassement als PDF bestand.