Zaterdag a.s. barst de strijd weer los

Dit jaar organiseert de SKS voor de 67e keer het SKS kampioenschap. Zaterdag 30 juli a.s. barst de strijd tussen de 14 skûtsjes weer los. De eerste wedstrijd wordt traditiegetrouw gevaren op het Pikmeer / de Wijde Ee bij Grou. Via wedstrijden bij De Veenhoop, Earnewâld, Terherne, Langweer, Stavoren, Woudsend, Elahuizen en Lemmer wordt na 14 dagen het SKS kampioenschap op het Sneekermeer bij Sneek beslist. Elke wedstrijd zal, tenzij anders bekend gemaakt, om 14.00 uur van start gaan.

De traditionele sleep naar het wedstrijdwater bij Grou

De schippers van de SKS stammen nog altijd rechtstreeks uit aloude Friese schippersgeslachten. Met elkaar willen zij deze traditie van het wedstrijdzeilen met klassieke Friese platbodems in ere houden. Niet zomaar als folklore, maar écht op het scherpst van de snede, wordt elke zomer 2 weken lang TOPSPORT bedreven. Aan het eind van deze krachtmeting wacht de winnaar van het SKS skûtsjesilen de kampioenswimpel en een prachtige wisseltrofee: het sulveren skûtsje.

Zeilen op het scherpst van de snede

Evenals vorig jaar zal het dankzij het Track & Trace systeem ook dit jaar mogelijk zijn om de 14 SKS skûtsjes wereldwijd live te volgen op internet via de link op deze website.