75-jarige SKS heeft met ‘Oan it Roer’ een uniek jubileumlied

Vandaag, 22 juli 2020, op de dag dat het exact 75 jaar geleden is dat de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen is opgericht, wordt de song ‘Oan it roer’ van Jan Tekstra officieel vrijgegeven. ‘Oan it roer’ is een schitterende, Friestalige, ontroerende ballade van de hand van Jan Tekstra, waarin de 75-jarige geschiedenis van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen subtiel wordt verwoord. Door middel van een klein jongetje dat zijn vader bijna smekend vraagt het roer in handen te mogen nemen. De prachtige meezinger past in de lijn van veel fraaie skûtsje-evergreens maar onderscheidt zich door een nieuwe invalshoek. De invalshoek van een kind. Het is een song die je, als je hem eenmaal hebt gehoord, niet meer loslaat. Een perfect lijflied voor de zeilers van de SKS en iedereen die het skûtsjesilen een warm hart toedraagt.

Jan Tekstra, uit Heeg, schreef en componeerde ‘Oan it roer’ ter gelegenheid van het 75-jarig bestaansjubileum van de SKS. Er zit ook een persoonlijk verhaal in het lied. Jan zijn pake, van moeders kant, was beroepsschipper op een tjalk (en skûtsjes) en die wilde niet leren zwemmen. Dat gegeven heeft hij een plek gegeven in het lied. Het is een ode aan het verleden van het skûtsjesilen en de vrachtvaart, het ‘opvolgingssysteem’ van vader op zoon: dingen leren, uit handen geven (opvolging) en opnieuw weer loslaten. Een lied over vroeger maar zeker ook over nu.

Jan Tekstra (1965) is zanger, gitarist, producent, tekstschrijver, acteur en componist.

Tekstra schreef onder andere de hits Je hoeft niet naar huis vannacht, Vrij zijn en Het water van Marco Borsato. Daarnaast schreef hij nummers voor vele anderen, waaronder Jayh Jawson, Maan (Ze Huilt Maar Ze Lacht), Tabitha, De Kast, Volumia, Liesbeth List, Herman Brood e.a..

Zelf bracht hij tot nu toe onder zijn eigen naam zowel Nederlandstalige als Friestalige albums uit. Voor de nummer 1-hit Mooie Dag van Jayh Jawson ontving Tekstra een Buma Award in 2014. Daarnaast verleende Tekstra aan vele muziektheaterproducties zijn medewerking. Zowel als componist van tekst en/of muziek als in de hoedanigheid van muzikant/muzikaal leider. Als componist en muzikaal leider was Tekstra betrokken bij de muziektheaterversie van Jan Wolkers’ roman Turks Fruit. Deze musical won in dat jaar de prijs voor de beste kleine musical van het seizoen, tijdens de Musical Awards. Ook voor de productie Jan Rap en Zijn Maat, waarin hij tevens een rol vertolkte, schreef hij samen met Fons Merkies de muziek. Maar ook de Theater Terra voorstellingen Brief voor de Koning, Matroos in de Doos en Niks mis met Kerstmis voorzag hij van tekst en muziek. Voor de musical High School Musical vertaalde Tekstra (2008) de liedteksten. In theaterseizoen 2010 wint hij de prestigieuze ‘Johnny Kraaijkamp Musical Award Beste Muziek & Arrangementen’ voor de musical Dromen zijn Bedrog. In 2018 won hij voor zijn muzikale en tekstuele bijdrage aan de musical Het Verzet Kraakt een Musicalworld Award.

Tekstra heeft in het verleden zijn sporen al verdiend als ‘platenbaas’. Zo stond hij aan de basis van het Nederlandse succes van Marco Borsato en contracteerde hij Andrea Bocelli voor Universal Music. In 2015 richt Tekstra samen met BMG/Talpa Music Publishing de muziekuitgeverij ITSS Publishing op. (It’s The Song Stupid) Via BMG komt hij mincontact met vele nieuwe jonge schrijvers en producers over de hele wereld en schrijft met hen songs voor een breed scala aan artiesten en muzieksoorten, van pop tot EDM.

Naast het schrijven van songs ontwikkelt Tekstra zich sinds 2015 meer en meer als scriptschrijver voor muziektheater. De scripts van STORK!, Jumping Jack (regie Frank Lammers) en Reuring In ’t Reggedal krijgen positieve kritieken.

‘Oan it Roer’ wordt de komende weken gepresenteerd via Omrop Fryslân Radio en Omroep Max Televisie.

Onderstaand de link naar de ballade op Spotify: