Grou wint eerste krachtmeting 2011

Het Grouster skûtsje heeft op zaterdag 14 mei jl. tijdens de sprintwedstrijden op het Heegermeer de eerste SKS-krachtmeting in 2011 gewonnen. Schipper Douwe Azn. Visser stond na zes sprints bovenaan in het klassement.  In totaal verschenen 12 skûtsjes aan de start (Bolsward en Súdwesthoek hadden zich afgemeld).

SKS sprintwedstrijden 2011

Vorig jaar stond er bij de eerste editie van de sprintwedstrijden nauwelijks wind. Dit keer zorgde windkracht 4-5, met uitschieters naar 6, ervoor dat schippers en bemanningen aan boord van de skûtsjes volop aan de bak moesten. Met reven in het zeil gingen zij op het scherpst van de snede de strijd met elkaar aan.

foto: Albert Salverda

SKS Sprintwedstrijden 2011

Bij een sprintwedstrijd gaat het maar om een ding en dat is het starten!

Vanuit de start kregen de skûtsjes de keuze om aan het eind van het kruisrak de bakboord- of de stuurboordboei te ronden, waarna zo snel mogelijk voor de wind door de startlijn weer moest worden gefinisht. Op deze wijze werden ’s ochtends drie sprints en ’s middags drie sprints gezeild.

SKS Sprintwedstrijden 2011

Door een inschattingsfout voer Woudsend met een behoorlijke klap op het achterdek van Heerenveen, waarbij de opsteker beschadigd raakte. De Gerben van Manen liep aan de zijkant een deuk op. Beide skûtsjes moesten hierdoor de strijd staken. Ook Earnewâld en Langweer kwamen in een bakboord-/stuurboordsituatie met elkaar in aanraking en vielen uit. Schipper Berend Mink van de d’Halve Maen kon de laatste sprint niet meer meedoen vanwege een geknapte stalen spandraad aan het onderlijk op de giek.

foto: Albert Salverda

SKS sprintwedstrijden 2011

Maar ondanks dat keek iedereen terug op een geweldige dag met prachtig zeilweer en een prima sfeer. Na de wedstrijdenreeks werd onder het genot van bier en gebakken vis nagepraat.

SKS sprintwedstrijden 2011

Eelke Lok maakt de winnaar bekend

Eelke Lok maakte aan het eind van de middag de uitslag bekend. Net als vorig jaar werd Grou de SKS sprintkampioen. Zij zeilden, met driemaal een 2e plaats, tweemaal een 3e plaats en eenmaal een 5e plaats, het meest constant.

Uitslag:
1. Grou | 17 ptn